Succes van vandaag kan morgen al achterhaald zijn. Markten zijn permanent in beweging en als je relevant wilt blijven zul je daarin moeten meebewegen, dat is geen nieuws. Het legt ook druk op, zeker in een tijd waarin de maakbaarheid van onze omgeving steeds minder wordt. In de snel veranderende wereld waarin we leven is het cruciaal een koers te hebben waarbinnen je wendbaar bent. Sterker nog: juíst in een dynamische omgeving is het van belang je erg bewust te zijn van je kracht, je minder sterke punten, en de strategie die hierbij past. We zien organisaties worstelen met het maken van eenduidige, scherpe strategische keuzes en hier vervolgens ook de juiste consequenties aan verbinden.
Werken aan een strategie die werkt, is daarom niet eenvoudig. Wél heel belangrijk. En het gaat niet alleen om inhoudelijk kloppende keuzes te maken die de organisatie een gezonde toekomst bieden, juist ook om een doordacht proces zodat keuzes en de consequenties daarvan door mensen in de organisatie begrepen, geaccepteerd en doorgevoerd kunnen worden tot in de haarvaten van de organisatie. Komen tot een duurzame koers vraagt daarom ook om een veranderkundig goed doordacht traject. Een traject waarin je naast inhoudelijke en inspirerende sessies en discussies, gelijktijdig werkt aan commitment en ontwikkeling van de organisatie. Het einde van strategievorming is dan direct een vruchtbare start van de strategierealisatie. Strategie en verandering gaan dus hand in hand!
Met het StrategieCanvas word je geholpen tot de koers te komen die past bij jouw organisatie. Twee lessen die we je alvast graag meegeven als je aan de slag gaat met strategie…
Durf verder te kijken dan je huidige business en open je ogen voor kansen!
Naast je huidige activiteitengebied kan het heel verstandig zijn om je te onderzoeken speelveld (‘sandbox’) ruimer te definiëren. Een bredere, wat vrijere aanpak in het begin van het strategietraject kan voorkomen dat je belangrijke ontwikkelingen en kansen over het hoofd ziet. Dat vraagt bij uitstek om ondernemerschap, visie en creativiteit. Zo had OAD onvoldoende in het vizier dat de digitalisering de functie van de traditionele reisbureaus – waar OAD er tientallen van had – vrijwel volledig zou overnemen. Als deze ontwikkeling voldoende in de strategische analyse was meegenomen, zouden zij daar wellicht beter op hebben geanticipeerd.. Tegelijkertijd is dit geen pleidooi om alles in de analyse te betrekken en als het ware ‘de hele wereld’ te onderzoeken: blijf kritisch over wat relevant zou kunnen zijn.
Beluister de podcast over organisatieverandering met Lisa van Rossum
Volg nooit klakkeloos je concurrent, maar ga uit van eigen kracht!
Iedere organisatie kent een eigen omgeving en zeker een eigen marktpositie, ook wel het eigen ‘marktvenster’ genoemd. Als ABN AMRO door het eigen marktvenster naar buiten kijkt, dan ziet de wereld er net wat anders uit dan wanneer Rabobank dat bijvoorbeeld doet. Dat heeft te maken met de verworven marktpositie en beschikbare competenties. Zo is een kerncompetentie van Rabobank van oudsher lokale verankering, ontstaan door bundeling van lokale banken, oorspronkelijk opgericht door boeren en bedrijven in bepaalde regio’s. Dat heeft Rabobank veel gebracht. De sterk aangescherpte wet- en regelgeving in de financiële sector heeft afgedwongen dat Rabobank het zwaartepunt van de besluitvorming in het afgelopen decennium sterk moest centraliseren. De veranderende context gold ook voor ABN AMRO, maar raakte die bank minder, omdat zij van oudsher een centraal aangestuurde organisatie is. Dezelfde ontwikkeling heeft dus een verschillende impact op twee directe concurrenten. Daardoor is datgene wat voor de ene organisatie verstandig is dat niet noodzakelijkerwijs voor een andere partij in dezelfde markt. Waak er dus voor om klakkeloos de concurrent te volgen in zijn beslissingen. Ga uit van je eigen positie en kracht!
Door: Lisa van Rossum en Maxime van Winden (TEN HAVE Change Management)
Wil je meer weten over de werking van het StrategieCanvas en hoe je bovenstaande valkuilen voorkomt? Meld je dan aan voor de workshop Strategie gegeven door Lisa van Rossum en Maxime van Winden tijdens de Masterclass Doordacht Veranderen van TEN HAVE Change Management op 6 juni in de business lounge van Stadion Galgenwaard, Utrecht.