Iedereen heeft er wel eens mee te maken. Je bent de helicopterview kwijt en je ziet de muren op je af komen. Het Britse HR-bureau The Mind Gym heeft enkele tips voor wie door de bomen het bos weer wil zien:
Obsessief achter je bureau blijven zitten lost niets op. Distantieer je fysiek en mentaal van het probleem: maak een lunchwandeling, verlies je in een boek. Ga pas aan de slag als je hoofd helder is.
• Kijk de kunst af van grootmeesters
Volg elke stap van mensen die uitblinken in waarin jij tekortschiet.
• Gooi je koers om
Doe het tegenoverstelde van wat je normaliter doet. Detailmens? Kijk dan nu naar het hele plaatje. Werk je altijd heel systematisch? Spring dan nu associatief van de hak op de tak tot je een rode draad ziet. Eeuwige alles-voor-je-uit-schuiver? Stel jezelf een keiharde deadline.
• Laat de balans doorslaan
Bepaal je doelstelling (‘opvallen bij de CEO’). Breng de factoren in kaart die je daarbij helpen (‘maandelijks een presentatie geven’) en tegenwerken (‘collega’s die met de eer strijken’). Versterk de invloed van de gunstige factoren (‘betere presentaties houden’), voeg er meer van toe (‘stuur de CEO interessante artikelen’) en elimineer de obstructies (‘ga de confrontatie aan met mensen die jouw credits claimen’).
• Definieer het probleem
Krijg je steeds weer dringende klussen voor je kiezen om zes uur ’s middags? Dat kan aan jezelf liggen maar het kan ook een bedrijfsbreed probleem zijn. De oorzaak is de sleutel tot de oplossing: zelf sneller prioriteren, of een bedrijfscultuur aanpakken waarin er te weinig respect voor elkaar is.
• Word roekelozer
Laat je niet leiden door angst. Slaan de mails van je marketingafdeling de plank volkomen mis? Bedenk dan eens wat je daaraan zou doen als je niets verkeerd zou kunnen doen. Een controversieel nieuw ontwerp proberen? Je copywriter ontslaan? Schrijf al je ideeën op zonder zelfcensuur, hoe idioot ze ook lijken. Kijk er eens naar: zijn ze echt zo onmogelijk?
• Ga vanuit je onderbuik
Loop je vast in je rationele aanpak? Stop met denken en vertrouw op je instincten.
(Bron: Management Today)