Bent u aan het bezuinigen? 6 tips om het van medewerkersvertrouwen te (her)winnen.
Reorganisaties: funest voor de stemming in het bedrijf en een voedingsbodem voor wantrouwen jegens de werkgever. Niet zo gek, want voor personeel kan het voelen alof u loopt te sjorren aan hun veilige bedje.
Hoe behoudt u in tijden van crisis tóch het vertrouwen van medewerkers? Sjaak Overbeeke is trainer en therapeut voor Leefstijl Training en Coaching en begeleidt teams en individuen in het versterken van hun zelfinzicht, doelgerichtheid, empathische vaardigheden en organisatiesensitiviteit. Overbeeke geeft tips wat u kunt doen om het vertrouwen van uw medewerkers te vergroten (of terug te winnen).
1. Maak de balans op
Om maar met de deur in huis te vallen: vertrouwen krijg je niet, dat moet je verdienen. Daarom is het belangrijk om de balans op te maken van uw betrouwbaarheid. Dit kunt u doen door een lijstje met een debet- en creditpunten voor respectievelijke de missers en successen te maken. Denk bij debet aan: ik heb nog niet alle functioneringsgesprekken afgerond. En bij credit: ik heb een nieuw en veel handiger tijdschrijfsysteem ingevoerd, of: ik verstuur iedere week een weekjournaal per mail om mensen te laten weten hoe de vorderingen zijn. ‘Ga na hoeveel beloftes die u de afgelopen maanden aan uw medewerkers hebt gedaan, ook daadwerkelijk hebt waargemaakt’, adviseert Overbeeke. ‘Neem in de balans mee dat missers (en niet nagekomen beloftes) vaak zwaarder wegen dan successen. Staat u in het rood? Dan is het tijd voor actie.’
2. Betrouwbaarheid komt in soorten en maten
Niet iedere vorm van betrouwbaar gedrag werkt op ieder mens even sterk, meent Overbeeke. Veel mensen voelen zich aangetrokken tot mensen die transparant kunnen zijn en hun kwetsbaarheid durven laten zien, maar dat is lang niet voor iedereen het geval. Andere mensen voelen zich juist op hun gemak bij leiders die kracht uitstralen en die zich niet snel gek laten maken. Probeer een goed beeld te krijgen van de verschillenden werknemers en leer uzelf en leidinggevenden te schakelen in gedrag. Dat werpt namelijk z’n vruchten af, zo blijkt uit onderzoek. Wanneer mensen vertrouwen hebben in de leidinggevende worden er minder burn-outverschijnselen geconstateerd, zoals emotionele uitputting, depersonalisatie en het gevoel niet efficiënt meer te kunnen werken.
3. Werk aan uw imago
Wees u ervan bewust dat goede intenties om betrouwbaar en transparant over te komen niet altijd even merkbaar zijn. Soms is het zinnig om te checken of uw pogingen daartoe daadwerkelijk zichtbaar zijn en hun vruchten afwerpen. Het is menselijk om vooral gericht te blijven op wat nog niet goed gaat.
Overbeeke coachte een directeur die met veel elan aan een nieuwe baan was begonnen. Ze bezocht alle afdelingen en schreef een nieuwe visie. Maar daarna kreeg ze al snel werkzaamheden die voor medewerkers niet of nauwelijks zichtbaar waren. Daardoor had het personeel het idee dat ze vooral aan het vergaderen was en geen oog had voor interne processen. Overbeeke suggereerde een lijst op te hangen van nieuwe klussen die eraan kwamen en wie die zouden uitvoeren en ondersteunen. En om medewerkers alvast wat contacten en werk over te dragen, zodat haar inspanningen sneller voelbaar zouden worden in de hele organisatie. Zo kunt u aan uw imago blijven werken. Uit onderzoek onder topbestuurders, commissarissen en HR-directeuren van grote bedrijven blijkt dat vier op de vijf bestuurders namelijk best bewust aan zijn imago werkt, slechts 17 procent daarentegen maakt hiervoor gebruik van professioneel advies.
4. Erken diepere drijfveren
Ieder mens heeft zo zijn egoïstische drijfveren: baanzekerheid, gezien willen worden, scoren, aardig gevonden willen worden, conflicten uit de weg gaan. Overbeeke: ‘Vaak schamen mensen zich om die onder ogen te zien, maar weet: het hebben van diepere drijfveren is zo menselijk als ademen. Juist als u die af en toe kunt erkennen – in een vertrouwelijk gesprek – vergroot u uw betrouwbaarheid.’
5. Werk aan verwachtingsmanagement
Welke activiteiten, taken en gedragingen verwachten uw medewerkers van u? Overbeeke: ‘Vaak projecteren medewerkers verwachtingen op u die niet allemaal realistisch zijn: altijd een open oor voor ze hebben, subtiele signalen oppikken enzovoort. Ga eens met ze in gesprek en probeer hun verwachtingen concreet te maken. En bekijk vervolgens: aan welke kunt en wilt u voldoen en aan welke niet?’
6. Verplaats u in de ander
Om te onderzoeken of uw betrouwbaar overkomt of niet, kun je een oefening doen om je te verplaatsen in een specifieke medewerker. Probeer je voor te stellen dat deze een gesprek over je voert met zijn of haar partner thuis: wat wordt er over je verteld? Over je gedrag, manier van doen, activiteiten, wat je nalaat. Wat voor toon slaat die persoon daarbij aan? Als de medewerker je op een lijn tussen 0 (onbetrouwbaar) en 10 (volledig transparant) zou zetten, op welke plaats zou je dan uitkomen?
Wanneer u zich realiseert dat die score laag zou kunnen zijn, probeert u zich dan voor te stellen wat voor tegengedrag dat als resultaat kan hebben. ‘Toon zelfinzicht en zeg tegen uw medewerker dat u het gevoel heeft een beetje uit beeld te zijn geweest’, adviseert Overbeeke. ‘Beloof beterschap en zeg dat ze u best op de vingers mogen tikken in zulke gevallen.’
Bron: PWDeGids (Dit artikel is mede mogelijk gemaakt door Zilveren Kruis Achmea.)