Het fenomeen ziekenhuis raakt uit de tijd. Patiënten gaan hun eigen medische gegevens beheren en beslissen zelf welke medische partijen de data kunnen raadplegen. Artsen zetten gezondheidscoaches in, die online werken. Daardoor wordt aan de stijgende kosten een halt toegeroepen, aldus het Jeroen Bosch Ziekenhuis (JBZ) in Den Bosch, die een duidelijke toekomstvisie heeft.
JBZ zet actief in op digitalisering van de zorg. De zorgaanbieder heeft een eigen patiëntportaal in het leven geroepen, diverse zorgapps ontwikkeld en doet momenteel experimenten met videoconsulten. Het ziekenhuis streeft naar een foutloze data-uitwisseling tussen zorgaanbieder en gebruiker van zorg. Waar komt de focus van het JBZ op digitale innovatie vandaan? Toeval en visie vormen de ingrediënten, laten lid raad van bestuur Marcel Visser en hoofd van de medische ict-afdeling Guido Zonneveld weten. Het JBZ heeft een enerverende tijd achter de rug. Het huidige ziekenhuis is een fusieorganisatie, heeft enkele jaren geleden een nieuw ziekenhuisgebouw betrokken, voerde een EPD in en behaalde accreditatie voor kwaliteit en veiligheid van patiëntenzorg. “We hebben dus een solide basis”, zegt hij.