Ondernemers willen wel een nieuw verdienmodel proberen, maar ze durven vaak toch niet. Hier zijn zes duurzame modellen die écht werken.
- De gesloten kringloop (cradle-to-cradle) In dit model stelt een bedrijf alles in het werk de hoeveelheid restafval te beperken. Het doel is grondstoffen waar mogelijk terug te laten keren in het productieproces. In Hoofddorp verrijst de komende jaren het eerste bedrijvenpark dat geheel werkt volgens het principe van de gesloten kringloop.
- Vraaggericht produceren Een product gaat pas in productie op het moment dat er genoeg vraag is. Threadless, een Amerikaanse website voor designer T-shirts, neemt een model pas in productie als er genoeg stemmen voor zijn.
- Afval als handelswaar Online groeit het aantal ondernemers dat afval verwerkt tot trendy gadgets. De Nederlandse webshop 23 april maakt beschermhoesjes voor mobiele telefoons van restanten rolgordijn, maar ook cd-hoesjes van sap- en melkpakken.
- De lease-economie Dit model houdt in dat consumenten geen producten kopen, maar huren of leasen wat ze nodig hebben. Het grote voordeel van de lease-economie is dat producenten geen prikkel meer hebben om producten te maken die snel kapot gaan.
- Neem een abonnement De klant neemt een abonnement op een product of een dienst per week, per maand of per jaar. Aanbieders van mobiele telefoons passen dit al toe. Het voornaamste voordeel voor de klant is dat hij niet in een keer een groot bedrag hoeft op te brengen, maar gespreid kan betalen. Ook ondernemers nemen het concept over voor heel andere, onverwachte diensten. De krat bijvoorbeeld biedt klanten een abonnement op de bezorging van levensmiddelen.
- Het product als service 
De fabrikant neemt de verantwoordelijkheid voor het artikel dat hij verkoopt. De klant betaalt een kleine bijdrage en is daarmee verzekerd van de reparatie, eventuele vervanging en de inname van zijn aankoop als die kapot gaat. Philips is hier al ver mee.