Projectmanagers kiezen vaak een contraproductieve aanpak in hun niet-aflatend streven om op tijd en binnen het budget te leveren.
Veel bedrijven behandelen productontwikkeling als een doorsnee productieproces, terwijl die twee dingen substantieel verschillen. In een productieproces waar tastbare objecten worden gemaakt, zijn taken repetitief, zijn handelingen voorspelbaar en zijn items maar op één plaats tegelijk. In de productontwikkeling daarentegen zijn veel taken uniek, veranderen producteisen voortdurend en is de output (met dank aan computergestuurd design en softwaresimulatie) vaak informatie, die zich tegelijkertijd op verschillende plekken kan bevinden. Door het onvermogen om deze cruciale verschillen te zien, worden bijvoorbeeld geregeld zero-defecttechnieken ingezet in de productontwikkeling, wat de projectplanning en -uitvoering ondermijnt.
Zes denkfouten bij innovatie
- Maximale inzet van capaciteit verbetert de performance
Maar weinig managers weerstaan de verleiding om de beschikbare capaciteit tot op het bot in te zetten. Maar omdat productontwikkeling een onvoorspelbaar proces is, kun je beter voorzien in een capaciteitsbuffer. Maximale inzet van middelen leidt bovendien tot opstopping van projecten. Met als gevolg onder andere alom vertraagde feedback, waardoor ontwikkelaars langer op de verkeerde weg blijven zitten of zwakke punten pas ontdekken als het te laat is. - Werken in grote batches reduceert de kosten
Ophakken van het werk in kleinere batches en kortere cycli (zoals in lean manufacturing), verkort de feedbackloop en verbetert de kwaliteit. Houd zicht op al het werk in uitvoering met een controlebord (met post-its bijvoorbeeld), dat je dagelijks plenair een kwartiertje bespreekt. - Met onze oorspronkelijke opzet is niets mis, we moeten ons er alleen aan houden
Producteisen blijven niet het hele proces gelijk, bijvoorbeeld door marktontwikkelingen of tussentijdse testresultaten. - Hoe eerder we starten, hoe eerder we klaar zijn
Onbenutte capaciteit is elke manager een doorn in het oog. Daardoor start menig bedrijf meer projecten dan het menselijkerwijs aankan – met vertraging tot gevolg. - Hoe meer productfeatures, hoe geïnteresseerder de consument
Dit verklaart het bestaan van afstandsbedieningen waar je eerst een cursus voor moet volgen. De consument wil de eenvoudigste oplossing voor het ‘echte’ probleem. Zonder al die toeters en bellen waar ontwikkelaars zo op geilen. - We moeten het meteen de eerste keer goed doen
Producten ontwikkelen is innoveren, experimenteren – en dus vallen en opstaan.
Bron: Stefan Thomke & Donald Reinertsen in: Harvard Business Review, mei 2012
Boekentips: