Gerrit Zalm, sinds 2008 ceo bij ABN Amro, is druk bezig om de cultuur van de bank te veranderen. Zo wil hij tegenspraak mobiliseren en organiseren.
De Nederlandsche Bank meldde dat bestuurders van banken zich te weinig bewust zijn van hun gedrag, te veel werken vanuit inhoudelijke expertise en te weinig weten wat er in de organisatie speelt. ‘De tegenspraak verkleint de psychologische afstand van de medewerkers tot de top van de bank’, aldus Zalm.
Het idee is zo te veranderen dat medewerkers zelf met ideeën komen om te verbeteren. ‘Het is niet meer de baas die instructies geeft, maar het zijn de medewerkers die meedoen met efficiëntieverbeteringen en betere klantbediening.’ Zalm denkt dat er nog meer kan gebeuren aan de stijl van leidinggevenden en dan op het punt van tegenspraak. ‘Dat je niet boos wordt als iemand kritisch is, maar dat je waardering uit, en kritiek ook uitlokt.’
Zalm schrijft elke dag een weblog en medewerkers kunnen hem mailen. ‘Iedereen die mij mailt, krijgt een reactie van mij. Op die manier ben je toegankelijk’, stelt Zalm. Hierdoor hoort Zalm veel wat er in de organisatie gebeurt. ‘Omdat ik veel hoor, ben ik minder afhankelijk van schriftelijke rapportages.’
Bron: ProfNews, gebaseerd op Management Team.