Bij meer dan 70 procent van Nederlandse organisaties wordt door medewerkers interne social-mediahulpmiddelen gebruikt binnen het bedrijfsnetwerk. Microbloggen, het uitwisselen van informatie en het bijhouden van onderlinge netwerken gebeurt vaak buiten het bestaande bedrijfs-intranet om en zonder dat het management hiervan op de hoogte is. Dat blijkt uit de Intranet Monitor 2011, een landelijk onderzoek onder ruim 400 Nederlandse organisaties van Entopic.
Volgens de Intranet Monitor is vooral microblogging, waarbij berichten realtime via pc of smartphone worden uitgewisseld, is populair. Microbloggen is in 2011 dé manier van communiceren op het intranet. Een op de drie organisaties maakt hiervoor gebruik van online diensten zoals Yammer.
Het microbloggen is daarmee een populairdere communicatiehulpmiddel geworden dan het forum of het weblog. Ook weggezakt in de vergetelheid is het conventionele 'chatten'. Twee jaar was dat nog het meest hippe communicatiemiddel. Nu wordt het nog maar in 10 procent van de gevallen genoemd.
Het Nieuwe Werken
Uit het onderzoek blijkt ook dat Het Nieuwe Werken aan een stevige opmars bezig is in Nederland. Uit de Intranet Monitor blijkt dit jaar dat 48 procent van alle organisaties met dit tijds- en plaatsonafhankelijke werken bezig is. Vooral daarom is wordt toegang tot het bedrijfsintranet vanuit huis steeds beter ondersteund. Had in 2009 nog 56 procent van de werknemers vanuaf de thuiswerkplek toegang tot het bedrijfsintranet, inmiddels is dat 70 procent.
De Intranet Monitor wordt tijdens het congres Intranet 2011 op 15 maart gepresenteerd