ICT-problemen en gebrekkige computerkennis van Nederlandse werknemers kosten bij elkaar zo'n 19 miljard euro per jaar. Dat blijkt uit een onderzoek dat woensdag 7 maart 2012 werd gepresenteerd in Den Haag.
Volgens het onderzoek 'Ctrl Alt Delete, productiviteitsverlies door ICT-problemen en ontoereikende digitale vaardigheden op het werk', dat is uitgevoerd door het onderzoeksinstituut CTIT van de Universiteit Twente, daalt de productiviteit van een werknemer met 8 procent door onkunde of technische problemen met computers. 'Werkgevers en werknemers zijn zich daar echter nauwelijks van bewust. Je kan het niet helemaal voorkomen, maar er valt veel winst te behalen op dit gebied. Elk uur dat we op een computer werken, verliezen we per persoon bijna 5 minuten', zegt onderzoeker Alexander van Deursen.Ict-buddy
Opdrachtgevers voor het onderzoek, de organisaties ECDL, CA-ICT en Digivaardig & Digiveilig, adviseren op basis van de uitkomsten om werknemers te trainen in hun vaardigheden en hen daarop ook te toetsen. 'De mogelijke winst van zo'n training wordt zwaar onderschat', aldus Van Deursen. Ook zouden werkgevers de rol van de helpdesk kunnen verbreden. Die houdt zich nu vooral met technische zaken bezig, maar zou ook een ondersteunende rol kunnen krijgen bij het aanleren van vaardigheden. 'Daarnaast is het een idee om de spontane hulp van collega's formeler te maken. Denk aan een ict-buddy die als verlengstuk van de helpdesk kan fungeren', aldus de onderzoeker.
Onacceptabel
Het gebrek aan vaardigheden is verantwoordelijk voor ongeveer 4 procent verlies van de werktijd met een computer. Niet goed functionerende systemen leveren een vergelijkbaar verlies op, aldus de onderzoekers. Woensdag namen SER-voorzitter Alexander Rinnooy Kan en Tineke Netelenbos van Digivaardig & Digiveilig het rapport in ontvangst. Netelenbos wil dat werkgevers en werknemers samen in actie komen: 'Een productiviteitsverlies van 19 miljard euro is onacceptabel.'
Aanbevelingen uit 'Crtl Alt Delete':
1. Inventariseer bronnen van productiviteitsverlies;
2. Institutionaliseer hulp aan collega's;
3. Maak een afweging over de breedte van de rol van de helpdesk;
4. Schenk in het bijzonder aandacht aan laaggeschoolde werknemers;
5. Schenk meer aandacht aan internetvaardigheden;
6. Toets digitale vaardigheden bij werving nieuw personeel en monitor die vaardigheden;
7. Zorg voor gericht beleid ten aanzien van de inzet van smartphones en tablet-pc's;
8. Stel vuistregels op voor efficiënt e-mail gebruik;
9. Besteed aandacht aan training en certificering;
10. Inventariseer door personeel gekozen oplossingen voor ICT-problemen.
Boekentips
– Leren in organisaties
– Corporate Universities: Aanjagers van de lerende organisatie
Bronnen: ANP en HR Praktijk.