Wellnessprogramma’s voor werknemers worden meestal als extraatje gezien, en niet als strategische noodzaak. Ten onrechte. Johnson & Johnson investeert met wellness op de werkplek al sinds jaar en dag in de sociale, mentale en fysieke gezondheid van zijn werknemers. Met effect: sinds 1995 daalde het aantal rokende werknemers er met twee derde, het aantal mensen met hoge bloeddruk en te weinig fysieke beweging met de helft.
Wellness op het werk? Dat is een gestructureerd, door de werkgever gesponsord programma dat werknemers (en soms ook hun families) ondersteunt bij het aanleren en volhouden van gezond gedrag: gedrag dat niet alleen gezondheidsrisico’s reduceert maar ook de kwaliteit van leven en persoonlijke effectiviteit verbetert.De ROI van dit soort wellness op het werk kan oplopen tot 6:1 – blijkt uit recent Amerikaans onderzoek. Johnson & Johnson schat dat de investering in wellness het concern in het afgelopen decennium 250 miljoen dollar heeft bespaard op ziektekosten. En van 2002 tot 2008 was de ROI voor elke door J&J gespendeerde dollar $2,71. Ook in het algemeen blijkt dat deze wellnessprogramma’s ziektekosten reduceren en de productiviteit opstuwen. Niet alleen doordat het ziekteverzuim afneemt maar ook het ‘presenteïsme’: mensen verschijnen wel op het werk maar presteren onder de maat door gezondheidsklachten of stress.
Wellness reduceert gezondheidsklachten die het vaakst tot verminderde productiviteit leiden, zoals depressie, angst, migraine, diabetes en nek- en rugpijn. Bovendien verbetert het de cultuur op het werk en versterkt wellness op het werk de band tussen werkgever en werknemer.
De zes pijlers van een succesvol wellnessprogramma:
1. Betrokkenheid: het management moet zich committeren, van hoog tot laag.
2. Afstemming: de wellness moet aansluiten op de identiteit en ambities van het bedrijf.
3. Kwaliteit: het programma moet veelomvattend, relevant, motiverend en van uitstekende kwaliteit zijn.
4. Toegankelijkheid: de prioriteit moet liggen bij (bijna) gratis activiteiten.
5. Partnerships: werk samen met interne en externe partners om het programma aantrekkelijker te maken.
6. Communicatie: hoe je het presenteert, maakt het verschil. Trefwoorden: gevoelig, creatief, inzet van meerdere media.
(Bron:Harvard Business Review)