Als leider moet je moed tonen. Dat geeft je mensen vertrouwen en kracht. Bijvoorbeeld: drop onmogelijke klanten.
Het Britse HR-bureau The Mind Gym geeft de volgende tips:
- Sta je mannetje
In een wereld van eindeloze samenwerking en consensusvorming inspireren leiders hun mensen door besluitvaardig te handelen. Onproductieve wekelijkse meeting? Schrappen. Onmogelijke klant? Droppen. Geef je team een duidelijke richting. - Neem je verantwoordelijkheid
Als je de fout in bent gegaan en een klant boos hebt gemaakt, schuif de verantwoordelijkheid dan niet af. Zoek een oplossing, blijf met de klant communiceren tot het probleem weg is. Op de meeste klanten heeft het een zeer kalmerend effect als ze zien dat een senior iemand zich ermee bezighoudt. - Blijf stabiel
Emotionele stabiliteit wil zeggen dat je je gevoelens niet onderdrukt maar je er ook niet door laat meeslepen. Ken je emoties en ga erdoorheen: zo leer je welke emoties van nut voor je kunnen zijn en welke je belemmeren. - Spreek vrijuit en zeg waar het op staat
McKinsey-oprichter Marvin Bower zei ooit tegen een ceo die hem had ingehuurd: ‘Het probleem, in mijn ogen, bent u.’ McKinsey kreeg daarna twee jaar lang geen werk van het bedrijf – maar werd meteen ingeschakeld toen de lastige ceo vertrok. - Stel de normen op de proef
Gebruik je regels om jezelf uit de wind te houden? Blijf je procedures kritisch bekijken: zet vraagtekens bij elke regel en overtreed de regels die overtreden moeten worden. - Kies zorgvuldig welke gevechten je aangaat
Soms is het beter om je trots terzijde te schuiven en toe te geven, vooral als dat je helpt om een belangrijker doel te realiseren. Kijk naar de mogelijke positieve kanten van waar je je tegen verzette. - Laat je leiden door je principes
Moed betekent dat je achter je beslissingen staat, wát de consequenties daarvan ook mogen zijn. Vecht voor je zaak.
Bron: Management Today, april 2013.
Leestip: Leiderschap in organisaties.