De inhoudelijke Sprekerswereld is vaak bang voor entertainment en humor. Want, het moet geen lolletje worden. En de humorwereld is vaak bang voor de inhoud. Want, dan wordt het te serieus en te saai.
Maarrrrrrrr …. inhoud en humor versterken elkaar juist.
In mijn trainingen help ik sprekers om deze combinatie te maken, want humor slaagt vaak, waar andere methodes hebben gefaald.
Hoe leer je een…
Hoe leer je een ervaren of veelgevraagde spreker dat hij minder moet gaan zenden en meer moet gaan entertainen?
Dat hij méér contact moet gaan maken met de zaal,
méér grapjes maken,
méér de interactie moet aangaan
en juist mínder waarde moet gaan leveren.
Minder waarde leveren? Entertainen? Dit klinkt als een nachtmerrie. En entertainen? Is dat niet een vies woord? Dat is toch iets met tapdansen, goochelaars en veren?
Persoonlijkheid
Maar denk een beetje kleiner.
In iedereen zit eigenlijk wel een kleine entertainer. Als je bijvoorbeeld iets voor elkaar moet krijgen, als je een cadeau voor je verjaardag vraagt, als je zelf tijdens een verbouwing die ladder niet op wil, als je die baan wil. De pleaser in jou. Iedereen kan pleasen.
Je bent aan het charmeren, verleiden en overtuigen. Dat doe je door lichtheid, positiviteit en humor. Het is een bepaalde energie, met je mooiste zelf. Entertainen doe je om je publiek mee te krijgen. En je krijgt het publiek o.a mee als je de sympathie wint.
Het beest moet gevoed worden
Onlangs regisseerde ik Christ Coolen in een super intensief traject van 2 maanden naar zijn leukste event over marketing (psychologie). Dit is de derde keer dat hij dit event organiseert en elk jaar krijgt hij het voor elkaar om de zaal vol te krijgen met 1000 mensen.
Zijn publiek komt voor de enorme waarde die hij al jaren levert op Linkedin. Maar het leveren van die waarde zette hem ook helemaal klem.
De oplossing was dat hij meer moest gaan entertainen en minder op de inhoud moest gaan zitten. En dat dit een proces zou worden, waaraan ik hem steeds weer moest helpen herinneren. Want het beest, het 1000 koppig publiek, moest gevoed worden. Want de angst om minder informatie te geven, betekent minder waarde geven en is dus minder leveren. En dat kan niet. Er moet geleverd worden.
Maar de waarde van je keynote of presentatie zit niet alleen in informatie, maar ook in persoonlijkheid, interactie en verbinding met de zaal.
Bijkomend fenomeen is AI. Informatie kunnen we op dit moment overal vinden via ChatGPT. Dus het publiek komt niet meer alleen voor de informatie. Ze komen voor de beleving, het erbij horen, ze komen voor de unieke hier-en-nu ervaring. Het publiek wil persoonlijkheid, verbinding en emotie.
Wen er maar aan
Dus voor jou als spreker betekent dat het inmiddels meer over de vorm dan over de inhoud gaat. Over je delivery. Over hoe je het brengt. Sommige mensen zeggen niks, maar hebben een geweldige presentatie en anderen zijn inhoudelijk sterk en toch komt het NIET over.
‘Drie dingen zijn belangrijk als spreker. Wie het zegt, hoe het gezegd wordt en wat er gezegd wordt.
En van deze drie, is de laatste het minst belangrijk.’
John Morley (Britse politicus).
Begrijp, als spreker, dat je het publiek de kans moet geven om adem te halen, om het voor zich te zien, om het te laten indalen, om verbanden te leggen. Ademhalen doen ze tijdens een voorbeeld of een grapje. Of tijdens een interactie of persoonlijke anekdote.
Dus entertainen is wat mij betreft niet langer meer een vies woord. Dus zoek de entertainer in jezelf op.
Hoe entertain je?
Entertainen kan op verschillende vlakken:
- Als persoonlijkheid: zoek de charmeur in jezelf op.
- Door middel van: interactie.
- Door middel van de tekst: gebruik humor.
- Gebruik media of andere middelen: powerpoint, visuals, muziek, filmpjes, kleding en attributen. Ja, attributen. Dus, kom oprijden met een fatbike.
Mocht je van jezelf vinden dat je nog te weinig doet op dit gebied, dan kan je vast met de volgende 3 tekstuele tips een begin maken. Je kan je ook aanmelden voor de Sprekerstraining: ‘Impact maken met humor’ op de School voor Humor & Authenticiteit.
Tip 1: Begin met een ‘impactopening’
Een opening met impact betekent dat je je presentatie start met een uitdagende stelling of een prikkelende zin of vraag. Een stelling die je luisteraars de oren doet spitsen of die hen verleidt om meteen te willen meepraten. Je wilt met een impactopening bijvoorbeeld interesse opwekken, je publiek wakker schudden of een taboe doorbreken. Dat doe je door aan het begin van je presentatie direct met de deur in huis te vallen.
Voorbeelden van zo’n impactopening zijn:
Effe iets geks. Maar stel je voor dat werken leuk zou zijn!
Ik ben geboren in 1969, het jaar waarin we naar de maan gingen.
Je zorgt er hiermee voor dat iedereen direct op het puntje van z’n stoel zit, of nog beter, je zorgt direct al voor een soort kortsluiting in ieders hoofd.
Tip 2: Gebruik zelfbedachte nieuwe woorden
Een informatie-tsunami is een voorbeeld van de humortool ‘Nieuw woord’, waarmee je nieuwsgierigheid opwekt. De tool ‘Nieuw woord’ draait om een nieuw bedacht woord (een nieuw werkwoord, een nieuw fenomeen of een nieuw gevoel) dat bij je publiek de automatische reflex oproept te willen weten wat het is. Bij termen als Snollebollisering of het Praxis-gevoel ga je vanzelf raden, nadenken en verbanden leggen.
Tip 3: Gebruik slimme metaforen
‘Je bent geen presentatierobot’ is een voorbeeld van de humortool ‘Metafoor’. Metaforen zorgen ervoor dat de toehoorder met weinig uitleg iets snel begrijpt omdat je het omschrijft met een beeld of laat zien met een plaatje. Ondersteunen met beeld of beeldend taalgebruik zorgt voor een sneller en gevoelsmatiger begrip. Ook laat je je toehoorder door de vergelijking de emotie beleven die bij een uitspraak hoort. Je begrijpt bijvoorbeeld vast wat ik bedoel als ik zeg: ‘Ik heb het balgevoel van een zeekomkommer.’
Beluister onze podcast: Impact maken met humor
Bron: Impact maken met humor
Door: Malinca Verwiel
Over Malinca Verwiel
Malinca Verwiel is oprichter van de School voor Humor & Authenticiteit en al 35 jaar bevlogen cabaretregisseur van onder anderen Claudia de Breij, docent en trainer voor executives, economen, marketeers en engineers. Ook was ze een van de pioniers achter Loesje. En auteur van de bestseller: ‘Impact maken met humor, hoe maak je de zaal gek’, waarvan binnenkort de 3de druk uitkomt.
- Binnenkort komt de 3de druk uit van haar boek Impact maken met humor. Bestel het op Boom.nl >>>