Als je de manager bent van een bedrijf of van een team of van plan bent om in de toekomst een manager te worden dan is het goed om te weten dat marketing tegenwoordig extreem belangrijk is. Je zou er dan ook voor kunnen kiezen om een switch te maken en marketing manager te worden. Daarnaast zul je als gewone manager naar alle waarschijnlijkheid ook in contact komen met een marketing manager in de toekomst, mogelijk doordat je werkgever gaat samenwerken met een e-commerce marketing bureau. Het is daarom goed om te weten wat deze specialist precies doet. Dit wordt uitgelegd in dit artikel.
Wat is een marketing manager überhaupt?
Ben jij een natuurlijke leider die gedijt bij het beïnvloeden en overtuigen van anderen in het bedrijfsleven? Misschien wil je dan dus een carrière als marketing manager overwegen! Een marketing manager zorgt voor de marketing van een bedrijf of puur een specifiek product. Hierdoor kunnen ze dus verantwoordelijk zijn voor de marketing van diverse producten of diensten, maar ook voor één bepaald product. Over het algemeen zul je zien dat een marketing manager een extraverte, gezellige en spontane persoonlijkheid heeft, al hoeft dat natuurlijk niet beslist het geval te zijn. In combinatie met deze persoonlijke eigenschappen is het ook handig als de marketing manager zeer gefocust, gedetailleerd georiënteerd en erg consciëntieus is. Dit zorgt er namelijk voor dat ze aan deadlines, budgets en andere eisen voldoen.
Wat doet een marketing manager dan?
Marketing managers hebben een aantal verschillende verantwoordelijkheden, zoals het opstellen van schattingen en budgetten voor marketing campagnes, deze ter goedkeuring indienen, samenwerken met reclamebureaus, betrokken zijn bij onderhandelingen, het opstellen van verkoop- en advertentiecontracten en het beoordelen van advertentiemateriaal zoals drukwerk, tv commercials en online advertenties. De taken van een marketing manager kunnen per bedrijf en per branche verschillen. De meeste marketing managers delen echter alsnog wel een paar gemeenschappelijke verantwoordelijkheden. Zo moeten ze meerdere kanalen van marketing strategieën coördineren, budgetten voor marketing campagnes beheren en nieuwe kansen testen. Ook moet een marketing manager sociale media strategieën aansturen, SEO verbeteren, de prestaties van marketing campagnes evalueren, nieuwe manieren bedenken om nieuwe producten te promoten en dergelijke. Alles dat te maken heeft met marketing zal dus worden uitgevoerd en aangestuurd door de marketing manager.
Hoe ziet de werkplek van een marketing manager eruit?
Veel van het werk op dit gebied kan in een kantooromgeving worden verricht door de marketing manager. Productonderzoek, consumentenkooptrends en nieuwe marktanalyse vereisen zowel hoogontwikkelde computervaardigheden als sterke interpersoonlijke vaardigheden om de levensvatbaarheid van een product te bepalen. Toch zou het kunnen dat de marketing manager moet reizen, bijvoorbeeld om klanten te ontmoeten. Ook moeten ze samenwerken met productieteams om producten te verfijnen, terwijl het zo nu en dan nodig is om de straat om te gaan voor bijvoorbeeld een onderzoek. Daarnaast moeten marketing managers ook reizen om potentiële mediakanalen te ontmoeten, waarbij je onder andere kunt denken aan videoproductiebedrijven, printproductiebedrijven en locaties voor evenementen. De marketing manager zit dus niet altijd achter een computer.