Verbinden wat is dat nou eigenlijk en wanneer of waarom noemt iemand zich een verbinder? Op LinkedIn vind ik ongeveer 7.300 mensen die het woord verbinder gebruikt hebben op hun profiel waarvan 10% ook nog het woord bruggenbouwer erbij zet. Als je gaat zoeken op internet vind je uiteenlopende omschrijvingen waar een verbinder aan zou moeten voldoen. Zoals bijvoorbeeld: Mensen met sterk afwijkende belangen toch tot elkaar weten te brengen. Of: Het verbinden van vraag met aanbod, in welke branche dan ook.
Verbinder als containerbegrip
Als verbinder zou je empathisch en begripvol moeten zijn en een goed inlevingsvermogen hebben en daarnaast ben je ook in staat om je kwetsbaar op te stellen en je gevoelens te tonen. Daarnaast is het kunnen communiceren op verschillende niveaus ook een vereiste. Ik durf inmiddels wel vast te stellen dat ‘verbinder’ een containerbegrip is.
Ik durf inmiddels wel vast te stellen dat ‘verbinder’ een containerbegrip is.
Als iemand zegt: “Ik ben een echte verbinder”. Dan vraag ik daar graag op door:
“Waaruit blijkt dat jij een verbinder bent?”
Antwoord: “Ik zorg dat mensen op een fijne manier samen gaan werken” of “Ik kan er voor zorgen dat alle neuzen dezelfde kant op komen te staan”.
Vraag: “Hoe doe je dat dan?”
Antwoord: “Ik luister heel goed en kan me goed inleven” of “Ik ga op zoek naar overeenkomsten in plaats van te focussen op verschillen”.
Essentie zit er niet in
Deze antwoorden zijn natuurlijk helemaal ok en getuigen van een positieve insteek maar de essentie van verbinding maken zit er, zoals ik er naar kijk, niet voldoende in. Niet vanuit goed of fout, ik kijk er anders naar.
Ook ik zie mezelf als een echte verbinder en als mensen aan mij vroegen: “Hoe doe je dat dan?”, kon ik daar eerder minder goed antwoord op geven. Totdat ik leerde en ging ervaren dat sterke verbindingen maken een vaardigheid is en dat zelfkennis de sleutel is tot die verbinding.
Persoonlijkheidstypen
Taibi Kahler, grondlegger van het Process Communication Model®, afgekort PCM, gaat ervan uit dat wij zes verschillende persoonlijkheidstypen in ons hebben. En dat iedereen qua communicatiestijl een voorkeur heeft die hoort bij een van deze types. Het maken van sterke verbindingen begint met het communiceren op de manier die de ander als het meest prettig ervaart. Als je dit op een authentieke manier doet, verklein je de kans op miscommunicatie en stress aanzienlijk en is de kans dat jullie je verbonden voelen het grootst. Om je op een authentieke manier aan te kunnen passen is zelfkennis essentieel.
Doorgaans voelen mensen feilloos aan dat je ‘aan het acteren’ bent met als gevolg dat het beoogde gevoel van verbondenheid ver te zoeken is
Het is dus niet voldoende om de verbale en non-verbale communicatie van je gesprekspartner simpelweg te kopiëren. Doorgaans voelen mensen feilloos aan dat je ‘aan het acteren’ bent met als gevolg dat het beoogde gevoel van verbondenheid ver te zoeken is.
Maar wat is dan wél de weg naar sterke verbindingen?
Je zult op zoek gaan naar het desbetreffende type in jou. Hoe zou het type in jou dit verbaal en non-verbaal communiceren? Als jij je dus op een authentieke manier aan kan passen bij de voorkeurstaal van je gesprekspartner, communiceer je zo effectief mogelijk en kom je echt in verbinding. Het toepassen van deze skills zou zomaar het verschil kunnen maken tussen “Ik heb het gevoel dat wij elkaar al jaren kennen.” en “Ik heb het gevoel dat we continu langs elkaar heen aan het praten zijn.”
Ik noem mijzelf geen ‘verbinder’ maar ik probeer wel anderen te laten ervaren dat ik er een ben.
Ik noem mijzelf geen ‘verbinder’ maar ik probeer wel anderen te laten ervaren dat ik ‘er een ben’. Want met elk gesprek kun je, als ‘verbinder’, bijdragen aan een wereld waarin verschillen worden gevierd – en benut. Elke dag.
Door: Arjan Stoffers
Arjan Stoffers traint mensen en gelooft dat één-op-één-communicatie de sleutel is voor sterke relaties en een positieve werkomgeving. Hij schrijft onder meer over communicatie, motivatie, authenticiteit en inclusiviteit.