In het menselijk brein weegt het verlies van iets dat we al hebben zwaarder dan het krijgen van iets nieuws. Dit zogeheten endowment- (of bezits)effect betekent dat een verlies minstens tien keer zo hard aankomt als iets winnen. Dit kan ertoe leiden dat u net zo hard werkt om een verlies van 100 euro te voorkomen als om 1000 euro binnen te halen.
Het endowmenteffect is met name sterk aanwezig als er al grote investeringen in het spel zijn (zowel qua geld als reputatie) en er meer financiering nodig is om het project voort te zetten. Die investeringen staan bekend als niet-recupereerbare kosten en ze vormen een groot obstakel voor het afblazen van desastreuze beleidsbeslissingen of projecten. Een goed voorbeeld is het Iridiumprojectvan eind jaren 1990, toen Motorola steeds meer geld bleef pompen in een schrikbarend duur satellietnetwerk dat wereldwijde telefoondekking mogelijk moest maken, terwijl de ook toen al veel goedkopere mobiele telefoontechnologie in razend tempo voet aan de grond kreeg.