Adam Grant, hoogleraar organisatiepsychologie aan Wharton Business School, legt in Give and Take: A Revolutionary Approach to Success uit waarom je jezelf tekort doet, als je je alleen voor je eigen belangen inzet. Grant deelt op basis van (eigen) empirische studies werknemers in drie categorieën in: takers, matchers en givers.
Nemers
Nemers zien de wereld als een arena waarin je vooral voor jezelf moet opkomen. Nemers zijn vooral bezig zichzelf en hun eigen belangen te promoten.
Matchers
De matchers kijken ook naar hun eigen belangen, maar zijn niettemin bereid de helpende hand te bieden – als er maar iets tegenover staat. ‘Voor wat hoort wat’ – is hun motto. De meerderheid van de werknemers valt in deze categorie.
Gevers
Gevers zijn niet bezig met het motto van de matchers en zijn niet uit op wederkerigheid. Ze handelen in het belang van anderen, brengen mensen met elkaar in contact tot wederzijds voordeel, helpen anderen om hun potentieel te verwezenlijken, nemen de tijd voor advisering, enzovoort. Ze maken de taart voor iedereen groter – zonder er iets voor terug te willen hebben.
Het gevaar van geven is dat je het zo doet dat het je eigen belangen kan schaden. Uit empirische studies naar beroepsgroepen blijkt dat gevers het bijzonder goed doen, maar óók dat ze tot de slechtste presteerders behoren. Het gevaar van geven is namelijk dat je het zo doet dat je bezig bent je eigen belangen te schaden. Je komt dan bijvoorbeeld in een burnout terecht.
Succesvolste netwerker
Grant noemt in zijn boek veel voorbeelden van geven op de goede manier, het zijn stuk voor stuk succesvolle personen.
Adam Rifkin bijvoorbeeld is door tijdschrift Fortune uitgeroepen tot succesvolste netwerker. Rifkins netwerkstijl staat dwars op die van nemers en matchers omdat bij hem het bieden van toegevoegde waarde voor de ander voorop staat. En Rifkin concentreert zich ook op gebieden waar hij de meeste waarde kan bieden en op gebieden waar hij echt resultaat ziet van zijn inspanningen.
Een eigenschap van succesvolle gevers is dat ze niet iedereen vertrouwen. Ze zijn genereus, maar weten heel goed wie hulp verdient. Ook blijkt uit studies wat succesvol geven oplevert als natuurlijk bijproduct van het zich inzetten voor anderen: een wijd en divers netwerk van alle soorten mensen die er maar zijn.
Bron: Forbes.com.