Vrouwelijke ondernemers durven meer risico`s te nemen dan hun mannelijke evenknie. Dat blijkt uit onderzoek van Sprout.
De helft van de vrouwelijke ondernemers neemt graag risico`s, terwijl van de mannen slechts 41% dat doet. Ook hebben de vrouwen minder spijt van genomen risico's. Zo'n 48% van de vrouwen zegt achteraf spijt te hebben van een beslissing, terwijl dat onder mannen bij 81% het geval is.De crisis heeft een impact op de risicobereidheid van ondernemers. De helft van hen is voorzichtiger geworden met uitgaven en investeringen. Een derde gedraagt zich niet anders dan normaal, terwijl de rest beweert juist meer risico te nemen. In crisistijd hoeven risico`s niet geheel vermeden te worden. Als bijvoorbeeld wordt gewerkt aan verbreding van de klantenkring, wordt het minder erg als een van de klanten afhaakt.
Het is verstandig om er voor te zorgen dat er genoeg financiële reserves zijn, om de kosten van het bedrijf een maand of drie door te betalen. Veel ondernemers willen best zo`n buffer opbouwen, maar 40% van hen is niet in staat om te sparen voor tegenslag.
Bronnen: Profnews en Sprout.
Leestip
– Business Model Generatie. Een handboek voor visionairs, game changers en uitdagers.