Als je managers vraagt wat medewerkers het meest motiveert, noemen ze waarschijnlijk de volgende drie dingen: waardering voor hun werk, beloningen en onderlinge hulp. Fout, aldus Harvard hoogleraar Teresa Amabile: progressie is het sleutelwoord. Niets is zo stimulerend als de wetenschap dat je vooruitgang boekt met je werk.
Het is eigenlijk heel eenvoudig om je personeel te motiveren, zegt Amabile, verwijzend naar de titel van haar boek The progress principle: using small wins to ignite joy, engagement, and creativity at work. Met andere woorden: leidinggevenden kunnen grote veranderingen realiseren bij hun medewerkers door relatief kleine acties en eenvoudig toepasbare technieken. Zo zouden ze zichzelf aan het einde van iedere werkdag drie vragen moeten stellen:1. Welke vooruitgang hebben mijn naaste medewerkers vandaag geboekt in hun belangrijkste werkzaamheden?
2. Als er geen vooruitgang is geboekt, wat waren dan de voornaamste belemmeringen? Wat stond hen in de weg?
3. Wat kan ik morgen doen om progressie te bevorderen? Kan ik bijvoorbeeld een hindernis wegnemen die zij ervaren?
Werknemers kunnen trouwens ook zelf zoiets doen. Bijvoorbeeld door een logboek bij te houden waarin ze hun eigen progressie registreren. ‘Daarmee geef je een positieve impuls aan je eigen werkbeleving. Het helpt bovendien om te zien waar je obstakels zitten, om te zien hoe je jezelf kunt stimuleren tot meer progressie.'
Tegenvallers
De keerzijde van small wins is natuurlijk de neiging om werknemers te confronteren met small losses, de tegenvallers die altijd wel ergens opduiken. Daar raken werknemers gedemotiveerd door, en niet zo'n beetje ook. Amabile: ‘Deze ervaringen hebben een negatieve invloed op onze werkbeleving die twee tot drie keer groter is dan de positieve effecten van een positieve ervaring.'
Managers doen er dus beter aan om de obstakels en negatieve elementen uit de werkomgeving op te sporen en zoveel mogelijk uit de weg te ruimen.
En hoe zit het dan met waardering? Daar heeft elk mens toch behoefte aan? Zeker, maar zomaar wat complimenten rondstrooien werkt niet, zegt Amabile. ‘Je kunt pas iemand oprecht en eerlijk prijzen als je weet welke progressie hij of zij heeft geboekt. Anders worden mensen cynisch: "Ik heb geen idee waarom ik complimenten krijg, ik heb vandaag niet veel kunnen doen".'
Bron: Ben Tiggelaar in: Management Team, 13 december 2012.
Boekentip:
– Business Model You.