Als futuroloog volg ik voortdurend de langere termijn trends (zie hier een overzicht van al mijn trends). Hieronder vijf ontwikkelingen die ik eerder signaleerde en waarvan ik denk dat ze in 2018 definitief gaan doorbreken.
1. Praten tegen je computer
In 2018 gaan we praten tegen onze computers, smartphones, horloges en wekkerradio’s. De spraaktechnologie (ook de Nederlandse) is inmiddels zo goed geworden dat we niet langer hoeven te scrollen door vele schermen, apps en tekstberichten. We kunnen gewoon aan onze smartphone, computer of luidspreker in huis vragen hoe hoog de Eiffeltoren is, om een afspraak in onze agenda te zetten of een pizza te bestellen. Spraak wordt de nieuwe interface voor het Internet der Dingen. Alle fabrikanten hebben een zogeheten ‘homepod’ aangekondigd, een spraakgestuurde ‘luidspreker’ die je in huis kunt zetten, op tafel, de vensterbank of je nachtkastje. Het bekendste voorbeeld is de Amazon Echo. Marketeers en winkeliers krijgen er via de ‘homepods’ een nieuw kanaal bij rechtstreeks in de huiskamer van consumenten, dat concurreert met internet, televisie en radio en retail. Download hier mijn analyse van de opkomst van spraakassistenten en de nieuwe concurrentiestrijd tussen de grote tech-spelers (Apple, Google, Facebook, Amazon, Samsung). Luister hier mijn gesprek over deze ontwikkeling bij radioprogramma Nieuws en Co2. Betalen voor je privacy
Medio 2018 wordt de nieuwe Europese privacywet (GDPR) van kracht, de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Alle organisaties moeten kunnen aangeven hoe ze gebruikersdata verzamelen, verwerken, bewaren en gebruiken. Consumenten krijgen meer transparantie over wat er met hun data wordt gedaan, mogen hun data meenemen naar andere aanbieders en kunnen eerder gegeven toestemmingen weer intrekken. Dit zal bedrijven aanzetten om met nieuwe innovaties te komen die gebruikmaken van data en er zullen nieuwe diensten komen op het gebied van privacy. Consumenten kunnen er dan voor kiezen om te betalen voor producten en diensten in ruil voor meer privacy. Toch blijft het de vraag of dit soort diensten vanzelf op gang komt en of de nieuwe wet onze privacy voldoende zal beschermen. Lees hierover mijn artikel over de nieuwe privacywet.3. Het MKB wordt plug&play
De afgelopen jaren zagen we de opkomst van grote internationaal opererende platformen: bedrijven als Google, Facebook, Amazon en Uber, met name Amerikaanse technologiebedrijven, die hun businessmodel baseerden op platformen. Zij ontwikkelen een basis van hardware of software en laten andere spelers hierop aanvullende toepassingen (‘apps’) ontwikkelen. In Nederland ontwikkelden Bol.com en Thuisbezorgd zich verder tot platformen die door vrijwel iedereen regelmatig gebruikt worden. Lees hier meer over de platformeconomie en zie ook mijn boek ‘De kracht van platformen’ waarin de opkomst en maatschappelijk vragen van platformen worden geanalyseerd. In 2018 zal ook het MKB de platformrevolutie gaan omarmen. Door in te gaan pluggen op de bestaande platformen, bijvoorbeeld in de retail en logistiek (lees hier meer over de toekomst van de retail), om zo versneld nieuwe diensten aan te gaan bieden. En door zelf nieuwe platformen op te richten waarbij wordt samengewerkt op het niveau van branches en regio’s. In de maakindustrie, lokale taxibedrijven, collectieven van zelfstandige adviseurs, op allerlei terreinen zijn recent of worden nieuwe platformen opgericht (zoals de taxicentrale Amsterdam en Horeca Nederland recent deden). Deze kunnen een tegenwicht gaan bieden aan de dominantie van de internationale platformen en beter inspelen op lokale voorkeuren. Hoe je als organisatie ‘plug&play wordt kun je lezen in mijn boek ‘De plug&play-organisatie’.4. De Bitcoin is dood, leve de blockchain
Tien jaar na de financiële crisis is de Bitcoin bezig aan een wilde rit. Het lijkt het inmiddels meer op een piramidespel. Door de vele media-aandacht wordt de gekte verder aangewakkerd met als grootste gevolg: nog hogere pieken en diepere dalen. Hierdoor is de Bitcoin, en in de slipstream ervan vele andere cryptocurrencies, als stabiel betaalmiddel eigenlijk mislukt in 2018. Is dat erg? Als samenleving hebben we eigenlijk geen behoefte aan nieuwe betaalmiddelen voor het kopen en verkopen van producten en arbeid. We hebben nieuwe systemen nodig die ons helpen om, in een globale en snelle wereld, lokaal waarde uit te wisselen, elkaar te vertrouwen en duurzamer en socialer samen te leven. Diverse partijen ontwikkelen zulke nieuwe ‘munten’ en maken daarbij vaak gebruik van de blockchain-technologie. Zo leeft de Bitcoin toch nog voort! In 2018 zullen er meer concrete toepassingen van blockchain-technologie op de markt komen. In mijn artikel over de Bitcoin ga ik verder in op de echte potentie van de virtuele munt en alternatieve waardesystemen. Donderdag 4 januari (@18:22) sprak ik hierover bij Nieuws en Co op NPO Radio 1 waar ik regelmatig te gast ben.5. Iedere burger zijn eigen zonne-auto
In 2018 breekt een nieuwe fase aan in de Energietransitie waarbij de burger, de consument een grotere rol gaat krijgen. Tot nu toe waren vooral bedrijven en overheden aan zet met o.a. de bouw van grote windmolenparken en warmtenetten. Er liggen volop kansen om de bijdrage van burgers te vergroten: naast de populaire zonnepanelen zijn elektrische auto’s in opkomst evenals accu’s waarmee energie kan worden opgeslagen in huis. Deze maken een nieuwe deeleconomie voor energie mogelijk waarbij burgers onderling energie uitwisselen, en veel minder afhankelijk worden van het energienetwerk. Lokale en regionale energiesystemen, zoals de wijk Lombok in Utrecht. Veel zal afhangen van het overheidsbeleid. De Minister van Economische Zaken maakt in de loop van 2018 bekend hoe hij omgaat met de huidige subsidieregelingen voor zonnepanelen. Lees in mijn artikel over de zonneauto’s op welke manier de burger een grotere rol kan gaan spelen in de energietransitie en hoe de overheid dit kan stimuleren. Door Maurits Kreijveld Maurits Kreijveld is futuroloog, onderzoeker en strategisch adviseur. Hij onderzoekt de impact van nieuwe technologieën op organisaties en de samenleving en adviseert hierover. Hij is gespecialiseerd in de platformeconomie en deeleconomie. Met zijn nieuwe boek ‘De plug&play;-organisatie‘ en bijbehorende workshops helpt hij organisaties in te spelen op de aankomende digitaliseringsgolf met digitaal aanpassingsvermogen en wendbaarheid. Eerder schreef Maurits ‘De kracht van platformen. Nieuwe strategieën voor een digitaliserende wereld.’ en ‘Samen slimmer. Hoe de wisdom of crowds onze samenleving zal veranderen’.Foto: CC-BY: Bueno Notize