Britney Spears en haar mensen zijn er opvallend goed in om sociale-media-applicaties commercieel te benutten. Welke handige tips heeft zij?
Fenomenaal
Spears en haar team zijn fenomenaal in het benutten van sociale media, stellen Andreas Kaplan en Michael Heinlein (verbonden aan businessschool ESCP Europe). Zij hebben onderzocht hoe zij te werk gaat.
Wat kunnen we van Spears' sociale-mediastrategie en -tactieken leren?
Vijf tips
1. Kies zorgvuldig
Spears en haar sociale-mediamanager Lauren Kozak hebben doelbewust de strategische keuze gemaakt om de inspanningen, behalve op hun eigen website, te focussen op drie applicaties: YouTube, Facebook en Twitter.
2. Zoek de applicatie(s) uit maar creëer ook je eigen applicatie
Spears combineert sociale-media-app's van derden met een persoonlijke website die volledig onder controle van haar en haar team staat. Volgens Lauren Kozak zullen zelfs grote applicaties als Facebook over enkele jaren worden overvleugeld en vervangen (!) door nieuwere, nog grotere sites. Kijk maar hoe het MySpace is vergaan – een paar jaar geleden nog de allergrootste social-mediasite en nu steeds marginaler. Om continuïteit te garanderen is het cruciaal om een zeer solide officiële eigen site te hebben.
3. Zorg voor alignment van de activiteiten en voor mediaplanintegratie
De informatie op de uiteenlopende sociale-media-applicaties moet te allen tijde op één lijn liggen en consistent zijn met de algemene mediastrategie. Alignment en integratie (online en offline) zijn de hoeksteen van elke sociale-mediastrategie. Het Spears-team probeert zelfs om voor consistentie te zorgen met applicaties van derden, zoals de fansite breatheheavy.com van Jordan Miller. Waarbij het eigen britneyspears.com functioneert als hart van het web.
4. Wees actief en interessant
Demotapes lekken, teasers posten, lanceringen over meerdere weken verspreiden – Spears' team is er een meester in om de aandacht van de fans vast te houden. Veel bedrijven schieten juist op dit punt te kort: te weinig updates en/of te veel standaardreclameboodschappen. Lauren Kozak: 'Wat bedrijven moeten doen, is hun gebruikers laten merken dat er om ze wordt gegeven, van ze wordt gehouden, naar ze wordt geluisterd.' Dat kan ook zonder 1-op-1-tweerichtingscommunicatie.
5. Wees onprofessioneel en eerlijk
Praat met je gebruikers met hun eigen stem. Gebruik de spreek- en omgangstaal van de gebruikers – praat zoals vrienden met elkaar zouden praten. Spears en haar team geven ook precies aan van wie posts afkomstig zijn. Niet alles wordt door Britney zelf gepost, maar daarover is men wel transparant: alleen berichten die zijn ondertekend met ‘~Brit' zijn echt door Britney geplaatst. Eerlijkheid is cruciaal – anders jaag je mensen tegen je in het harnas (en ga ervan uit: mensen zijn niet gek, alles komt uit).
Bron: Andreas M. Kaplan en Michael Haenlein in: Business Horizons januari-februari 2012.
Tips
– Business Model Generatie. Een handboek voor visionairs, game changers en uitdagers
– Tweedaagse cursus 'Rol van procesmanagement in organisatieontwikkeling'
– Bedrijfspromotie via internet.