Bedrijven camoufleren hun cijfers vaker dan wordt aangenomen; zo versluieren ze de resultaten voor stakeholders. In dit artikel worden vijf rode vlaggen voor winststuring onderscheiden die duiden op window dressing. We laten zien dat je manipulatie structureler kunt tegengaan door veel kritischer te zijn op de bedrijfsstrategie, governance, beloningsstructuur en stuurinformatie.
De performance van bedrijven ligt steeds meer onder een vergrootglas. Volgens Amerikaanse CFO’s stuurt circa een op de vijf bedrijven zijn winst. Het resultaat wordt hoger, of juist lager voorgesteld. Diverse onderzoeken maken duidelijk dat, net als in andere Europese landen, ook Nederlandse bedrijven niet vrij zijn van het legitiem ‘managen’ van hun winst. Hierdoor kan het resultaat dat zij rapporteren, afwijken van de werkelijke resultaatontwikkeling. Bijvoorbeeld door de wijze van omzet boeken, afschrijven of voorzieningen treffen. Maar ook door herwaarderingen die de winst kunnen versluieren. Want het management heeft relatief veel speelruimte in hoe het zijn cijfers presenteert. Winststuring of ‘earnings management’ zet de stakeholders van een onderneming op het verkeerde been bij het beoordelen van de bedrijfsstrategie en performance, en is ongewenst.