Het is weer de tijd van de goede voornemens. Wat moet u vooral laten in 2012? Top-consulent Dorie Clark geeft in Harvard Business Review vijf tips.
- Hou op om als een gedresseerde aap te reageren op ieder binnenkomend mailtje. Gewoon 90 minuten wachten is veel beter, hierdoor ben je beter in staat waar je mee bezig was – misschien iets heel belangrijks – af te maken. Of kijk 1 keer per dag.
- Hou op met zinloze tradities. In deze dagen zijn mensen en bedrijven kostbare tijd aan het verspillen met het sturen van kerstgroeten. Zal het wat uitmaken? Als je met iemand in contact wilt komen, maak dan een afspraak of bel. Vraag jezelf eens af: hebben mijn zakelijke tradities nog wel het nut dat ik er ooit mee wilde bereiken?
- Hou op nutteloze kranten of tijdschriften te lezen. Clark ging zelf na welke baat ze had bij haar vele abonnementen die ze nam om maar niets te missen van 'cruciale informatie'. Ze hield één tijdschrift over, dat hoewel geen vakblad, haar toch echt plezier verschaft omdat het haar perspectief breder maakt.
- Hou op met dingen die niet de moeite waard zijn. Kijk bij je bezigheden of ze voldoende opbrengen in termen van kosten en baten. Clark vertelt dat ze eens een lucratief contract kreeg. Blij dat ze was! Totdat ze erachter kwam dat het vol zat met rapportage-verplichtingen en allerlei administratieve complexiteiten. Nog blijer was ze toen het allemaal voorbij was.
- Hou op dingen ingewikkelder te maken dan nodig. Probeer de uitwerking van plannen simpel te houden, in plaats van – wat onze gewoonte is – het steeds ingewikkelder te maken.
Kijk ook op onthaasten.startpagina.nl en thinkexist.com