Onder managers heersen een paar hardnekkige misverstanden.Een crisis is altijd een goed moment om je aannames weer een kritisch onder de loep te nemen, zegt Verne Harnish (CEO van executive education-bureau Gazelles).
Volgens Harnish zijn er vijf ‘businessmythen’ die executives eindelijk maar eens moeten loslaten.1. ‘De nettomarges worden groter als een bedrijf groeit.’
Niet waar. Vaak worden ze zelfs kleiner.
2. ‘Concurrenten zijn je altijd slechtgezind.’
Niet waar. Soms kun je er zelfs advies aan vragen of mee samenwerken.
3. ‘Ik ken mijn markt.’
Niet waar. Door harde (marktonderzoeks) feiten te verzamelen, kun je nog tot verrassende inzichten komen.
4. ‘One-size-fits-all werkt niet.’
Niet waar. Op maat gesneden producten zijn in veel gevallen minder winstgevend (én duurder voor klanten) dan generieke(re) producten.
5. ‘Als directeur ben je op de hoogte van alles wat er in je bedrijf gebeurt.’
Niet waar. Soms vergeten medewerkers om de directeur in te lichten over – bijvoorbeeld – al dan niet succesvolle praktijken en activiteiten.
(Bron: Verne Harnish in Fortune)