Nederlandse organisaties geven te veel aandacht aan het verbeteren van bestaande processen, producten en diensten, terwijl er met een creatieve, ondernemende geest veel grotere zakelijke successen te behalen zijn. Dit stelt prof.dr. J. Jansen in zijn oratie ‘Ondernemerschap binnen bedrijven'.
Volgens Jansen concentreert 85 procent van de Nederlandse organisaties zich op verbetering van bestaande producten, diensten en processen, terwijl alleen ondernemende ‘out-of-the-box' ideeën organisaties wezenlijk verder brengen.Jansen constateert dat veel Aziatische landen creativiteit beter waarderen: "Als je kijkt naar wat er in China gaande is, lijkt daar de organisatorische context voor ondernemerschap binnen bedrijven veel gunstiger. In China wordt dus voortdurend geïnnoveerd. Daardoor merken Nederlandse organisaties dat Chinese bedrijven steeds meer concurrentievermogen hebben. We hebben uiteraard een aantal zeer goede voorbeelden van ondernemingen die zichzelf steeds vernieuwen, maar we hebben er daar veel meer van nodig!"
In zijn oratie beschrijft Jansen belangrijke organisatorische eigenschappen en managementkarakteristieken van succesvolle organisaties. Daarnaast gaat hij in op het wetenschappelijke deel van ondernemerschap, waarin hij stelt dat de integratie van theorie en research in strategisch management en ondernemerschap zich meer kan richten op de rol van het middenkader en zelfsturende teams. Dit kan volgens hem leiden tot waardevolle nieuwe onderzoeksrichtingen.
*
Prof.dr. Jansen spreekt zijn oratie Ondernemerschap binnen bedrijven: Het aanvoelen en aangrijpen van kansen voor een winstgevende researchagenda uit op donderdag 14 april 2011. Jansen aanvaardt met zijn oratie het ambt van hoogleraar Corporate Entrepreneurship aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.