Het Nieuwe Werken verbetert het welzijn, de werk-privébalans en de betrokkenheid van werknemers, maar andere vaak aangehaalde verwachtingen zoals het verhogen van de productiviteit worden echter minder waargemaakt. Dat blijkt uit de Nationale Nieuwe Werken Barometer. De Nationale Nieuwe Werken Barometer is een onderzoek onder ruim honderd organisaties dat eind 2010, begin 2011 werd verricht door Rotterdam School of Management, Erasmus University en Novay.
Voor 75% is de introductie van Het Nieuwe Werken gericht op de 'zachte effecten' zoals medewerkerbinding en duurzame inzetbaarheid. Bij organisaties die (aspecten van) Het Nieuwe Werken hebben geïmplementeerd, zijn de volgende vijf effecten het vaakst gerealiseerd:- verbeteren van het welzijn en de werk-privébalans van de medewerkers (58%);
- verhoogde flexibiliteit van de organisatie (45%);
- verhoogde werknemerstevredenheid en/of betrokkenheid (42%);
- besparing van huisvestingskosten (36%);
- een verbeterd werkgeversimago (33%).
- het kwijtraken van vastigheden;
- ontbrekende vaardigheden voor zelfsturing;
- het potentiële verlies van sociale cohesie;
- een managementstijl die niet past bij Het Nieuwe Werken.