Er is een manier om stap voor stap de organisatie mee te krijgen en steeds klantgerichter te worden. Over de grote impact van kleine dingen.
1. Begin elke meeting met een verhaal over de klant Nodig iedereen aan de tafel uit een ervaring over een klant te delen. Je zult zien dat door zoiets kleins de mentaliteit in de vergadering kan veranderen. 2. Ga op zoek naar de kleine irritante zaken van je bedrijf Het gaat om zaken waarvan je weet dat de klant ze niet fijn vindt. Probeer te kijken in hoeverre je ze kunt verhelpen. Door elke maand deze dingen in kaart te brengen en ze op te lossen, optimaliseer je de klantbeleving. (Zie je ze zelf niet, vraag het gewoon aan je klant, hij zal ze wel kennen). 3. Zet elke dag een klant in de spotlight Probeer goed te volgen waar je klanten mee bezig zijn. Stuur ze felicitaties als ze iets moois hebben bereikt. 4. Vraag elke dag feedback aan een klant Je gaat op den duur merken dat er dan een continue stroom aan ideeën en feedback op gang komt. Feedback vragen kan op verschillende manieren. Je kunt klanten bellen en vragen wat ze van de dienstverlening vinden, je kunt ze mailen of uitnodigen op de koffie. Klanten maken dit niet vaak mee en zullen je maar al te graag helpen. 5. Zet klantgerichte medewerkers in het zonnetje Goede voorbeelden presenteren is de beste manier om de rest van het team het gewenste gedrag te laten zien. Bronnen: frankwatching.com en www.sigmaonline.nl Boekentips: