]Weet je waar je van overtuigd bent? Wellicht een vreemde vraag maar zeker een belangrijke, want vaak ben je je niet of onvoldoende bewust van je overtuigingen. Hoe erg is dat? Aangezien overtuigingen je gedrag en motivatie bepalen en bovendien jouw kijk op de wereld en anderen, is het maar beter te weten waar je eigenlijk van overtuigd bent. En heb jij vooral stimulerende of beperkende overtuigingen?
Je motivatie wordt gestuurd door wat je zelf gelooft en belangrijk vindt. Het zijn je overtuigingen die je wel of niet tot actie aanzetten. Hoe je je presenteert en hoe je met anderen omgaat, is een afspiegeling van jouw (onbewuste) overtuigingen. Wat neem je voor waar aan? De verwachtingen die je hebt van je werk, van je collega's en ook van wat je zelf kunt, beïnvloeden ook anderen. Zij zullen zich (onbewust) confirmeren aan jouw uitstraling (consistentie). En zo krijg je terug wat je zelf uitstraalt, wat zal werken als een bevestiging. Van verwachtingen naar overtuigingen is dan slechts een kleine stap. Je verwachtingen neem je aan voor waar, je hoeft er niet meer over te twijfelen. Dat is handig want het geeft je richting en houvast. Het helpt je keuzes te maken. Maar je overtuigingen kunnen je ook bedriegen. Soms is waar je op vertrouwt, gewoon niet juist.Diepgeworteld
Overtuigingen zijn diepgewortelde en dus niet makkelijk te veranderen veronderstellingen die de basis vormen voor je denken en handelen. Kom je in actie of neem je een afwachtende houding aan? Dit soort (onbewuste) keuzes hangen er bijvoorbeeld van af. Sterker nog, als je ergens maar vast genoeg in gelooft, wordt het uiteindelijk waar. Overtuigingen zouden dan dus externe omstandigheden kunnen beïnvloeden. Niets is minder waar. Het enige wat je wel met je overtuigingen kunt veranderen, is de manier waarop je met die externe omstandigheden omgaat.
Consistent
Voor je zelfvertrouwen zijn je overtuigingen essentieel. Wat je (onbewust) over jezelf gelooft, bepaalt je gedrag. Vind je iets moeilijk of geloof je eigenlijk dat je het niet kan? Dan zijn dat juist de dingen die je vaak uitstelt of vermijdt. Met als gevolg dat je jezelf de kans ontneemt om deze ‘moeilijke dingen' vaker te oefenen en er beter in te worden. De overtuiging bevestigt dan weer zichzelf: zie je wel, ik ben niet goed in namen onthouden of spreken in het openbaar bijvoorbeeld. In het slechtste geval begin je er dan dus helemaal niet meer aan. Dat het je kans op falen aanzienlijk kleiner maakt, is natuurlijk prettig… En als je ergens vast in gelooft, verander je dat niet graag zonder duidelijke motivatie anders ben je niet consistent. Je overtuigingen filteren informatie die hiermee in strijd is.
Acceptatie
In de communicatie en samenwerking met anderen spelen je overtuigingen vaak ook een grotere rol dan je denkt. Waarom geef je die ene collega meer vrijheid dan de andere? Waarom controleer je de ene medewerker meer dan de andere? Doe je in de pauze de deur van je kantoor op slot? Kijk eens kritisch naar een meningsverschil: gaat het echt alleen maar om de inhoud of vind je het lastig de overtuigingen van de ander te accepteren? Het gaat dan eigenlijk om erkenning en respect.
Vanzelfsprekend
Sommige dingen lijken zo vanzelfsprekend dat we niet meer beseffen dat het om een overtuiging gaat. Je hebt dan het idee dat je keuzes bepaald worden door de situatie en dat er feitelijk niets te kiezen valt. Dat komt nogal eens voor in organisaties waar overtuigingen soms slechts op papier bestaan of in gedachten van medewerkers. In feite is de organisatie zelf ook niets meer of niets minder dan een overtuiging. Iets om over na te denken… Bekijk de volgende overtuigingen eens en vraag jezelf af hoe vanzelfsprekend, stimulerend of beperkend ze zijn:
– Groei is goed voor onze organisatie.
– We moeten bezuinigen, anders gaat het verkeerd!
– Onze werkdag loopt van 09.00-17.00 uur.
– Dit valt buiten onze expertise – we moeten dat uitbesteden.
– Dit past niet in ons budget; daar is een ander potje voor.
– Als je hetzelfde product verkoopt als wij, ben je onze concurrent!
– Onze doelen moeten controleerbaar en meetbaar zijn.
– Alle problemen hebben één oorzaak en één oplossing.
Bron: Frank van Marwijk op http://www.managersonline.nl/, 12 mei 2013.
Tip: Geef je carrière meer power met een unieke eendaagse training! Een dag vol technieken en tips: POWERmanager.