In 2015 schreef Paul Rulkens The power of preeminence. Eerder dit jaar verscheen de vertaling: Uitstekend. Het boek belooft high-perfomanceprincipes voor zakelijk en professioneel succes. Ik las het boek voor je en nam de proef op de som!
Een cultuurdingetje in Nederland vind ik wel dat er veel wordt gefocust op het halen van voldoendes. ‘Als je maar een 6-je haalt’. We richten daarom ontwikkeling vaak op het veranderen van onvoldoendes in voldoendes. Onder het motto: Je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden pleit Rulkens in Uitstekend ervoor om vooral te focussen op waar we goed in zijn en daar nog beter in te worden. Een uitgangspunt wat ik van harte deel! Maak liever van een 7 een 9 dan van een 4 een 6. Punten waar je minder goed in bent kun je het beste strategisch loslaten. Een aantal manieren om dat te doen lees je in het boek.
Strategie, Innovatie & Marketing
Dit zijn wat de schrijver betreft de belangrijkste ingrediënten om succesvol te worden en te blijven. Het mooie daarbij is dat bijv. innovatie geen plafond kent. Je kunt er dus ‘infinite’ mee doorgaan!
Lifehack & timemanagement
Het boek komt met een aantal praktische tips om slimmer en efficiënter te werken. Wel zo handig, want met al die bijkomende marketingactiviteiten in je agenda kun je jouw tijd goed gebruiken. Plannen wordt belangrijk en wanneer je jouw dag begint met het ‘slik de kikker principe’ (uit Eat that frog, red.) wordt je werkdag ook een stuk leuker en productiever.
Valkuilen
Slimme mensen doen soms domme dingen. Hoewel sommige van de door Rulkens beschreven punten misschien wat ver gezocht zijn, is het prima daar eens bij stil te staan. Al is het alleen maar vanwege de interessante invalshoek die hierdoor ontstaat.
Aan de slag
Of het nu gaat om kennis (en het toepassen ervan) of het hebben van een goed idee: als je niet uit je luie stoel komt, gebeurt er niets. Daarom worden er tot besluit een dertigtal praktische tips gegeven om ook echt aan de slag te gaan.
Prettig boek
Uitstekend is een boek dat meer focus op de breedte dan op de diepte heeft. Het beschrijft verschillende factoren waar je rekening mee moet houden om uitstekend te kunnen presteren. Wat mij betreft een mooi overzicht. En zo is het ook opgebouwd. Het boek bevat 12 relatief korte hoofdstukken die in hapklare brokken zijn ingedeeld. Het boek is prettig geschreven en leest lekker weg. Stukjes die je aan het werk zetten zijn gemarkeerd met een ‘doen’ aanduiding… dan weet je dat de bal bij jou ligt!
Wieger Waardenburg is senior online marketeer bij XpertMarketing en Internetbureau Fris Online.