Snel inspelen op trends is mooi, tegentrends herkennen is beter. Zeker nu succesvolle innovaties elkaar in steeds hoger tempo opvolgen. Een paar tips van een kenner.
Nog maar kort geleden was fotodienst Instagram dé gamechanger op internet. Intussen heeft de volgende omwenteling zich alweer aangediend: Snapchat. Waar eerst het ongelimiteerd online bewaren en delen van foto's je-van-het was, wordt het nu onder jongeren juist de tegentrend om je foto's niet te bewaren, maar ze slechts tien seconden met anderen te delen, waarna ze automatisch worden vernietigd. Het lijkt bijna onmogelijk om al deze snelle ontwikkelingen bij te houden. Toch zijn er wel aanknopingspunten voor bedrijven die trends en tegentrends tijdig willen zien aankomen, zodat ze er bliksemsnel op kunnen reageren. Jaspar Roos van Dialogues Incubator zet er enkele op een rijtje.
- Ten eerste: wees alert op vroege, opvallende indicatoren van verandering, de zogeheten weak signals. Deze kunnen uit allerlei hoeken komen: economie, technologie, ecologie.
- Let vooral op nieuwe combinaties van technologieën of van producten en diensten. Zo ging Apple zich na de introductie van de grafische interface richten op de esthetiek daarvan. Google specialiseerde zich juist in het verzamelen van data. Beide boekten daarmee veel succes.
- Ga actief op zoek naar ontwikkelingen die duidelijk tegen een maatschappelijk dominante trend ingaan. Een goed voorbeeld: na de globalisering die ons allemaal dreigde te overspoelen dook de localisering op: producten uit de streek, dienstverlening dicht bij huis.
- Houd de jongeren in de gaten; zij zijn meestal de eersten die weak signals (laten) horen en er snel gevolg aan geven. En haal jongeren in je organisatie!
- Onderzoek de tegentrends. Als je inzicht hebt in trends en tegentrends kun je toekomstscenario's maken, waar je vervolgens innovaties voor kunt ontwikkelen. Als een bepaalde hype doorzet heb je een voorsprong op andere bedrijven.
Bron: Jaspar Roos in: fd. september 2013.
Leestip: Business Model Generatie.