Nederlandse bedrijven boeken weinig vooruitgang in het transparant maken van hun maatschappelijke jaarverslaggeving. Dat blijkt uit de Transparantiebe
Nederlandse bedrijven boeken weinig vooruitgang in het transparant maken van hun maatschappelijke jaarverslaggeving. Dat blijkt uit de Transparantiebenchmark 2005, een jaarlijks onderzoek van Berenschot (www.berenschot.com) naar verslaglegging op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo).Zorgverzekeraars en ICT-bedrijven zijn vaag over hun mvo-prestaties. Banken doen het juist erg goed. Het verslag van ABN AMRO is het meest transparant. Ook de Rabo-bank, de ING-Groep, TNT, Akzo Nobel, Shell, Unilever, Philips en DSM behoren tot de top. Snelste stijger is Ahold. Er zijn meer stijgers dan dalers. Er is ook een benchmark verschenen voor organisaties voor goede doelen. Daarin scoren Natuurmonumenten en Amnesty International het beste. Zie ook: www.nivra.nl en www.bsdglobal.com.