Om een digitale organisatie te worden moet je fundamenteel veranderen hoe je zaken doet.
Nieuwe technologieën en businessmodellen zetten hele sectoren op hun kop. Zeker is dat bijna iedereen, in alle mogelijke businesses, aan de beurt zal komen. Bedrijven zullen hun digitale-intelligentiequotiënt moeten ontwikkelen, en vele worstelen daarmee. De opgave lijkt ondoorgrondelijk en onmogelijk complex: waar te beginnen? Als je de antwoorden op een rijtje krijgt op McKinseys volgende lijst met vragen, vergroot dat je kansen aanzienlijk dat je je overstap naar het digitale tijdwerk op orde krijgt:- Hoe goed heb je inzicht in waar er veranderingen optreden? Kijk naar de nieuwe grenzen waar de grote veranderingen optreden, naar de kernelementen van de business die gaan veranderen en naar de funderingen die nodig zijn om de veranderingen te ondersteunen. Kijk ook buiten je sector: digitale ontwrichting heeft lak aan bedrijfstakgrenzen.
- Weet je welke ‘customer journeys’ ertoe doen? Een klantenreis is de som van al iemands interacties met een merk, over alle kanalen, om een taak verricht te krijgen. Breng de relevante klantenreizen helemaal in kaart. Elke interactie wordt beïnvloed door digitaal.
- Werken je teams samen over functionele grenzen heen? Zonder dat geen digitale transformatie.
- Heb je een gedisciplineerde ’test en leer’-aanpak? Je kunt dingen alleen goed krijgen door ze iteratief te testen (ook bij klanten). Zo voorkom je dat je verstrikt raakt in vooraf bepaalde maar verkeerde specificaties, irrelevant marktonderzoek en lange planningcycli die dingen voortbrengen waar klanten niet op zitten te wachten.
- Zijn je budgetten gekoppeld aan de voortgang? Minder dan 15% van de bedrijven kun het ROI van hun digitale projecten kwantificeren. Permanente monitoring is noodzakelijk, zodat er wanneer nodig meteen correctieve actie kan worden genomen (tot en met de stekker eruit).
- Zijn er mechanismen om ideeën op de proef te stellen? Niet alle ideeën zijn goede ideeën. Zet een challenger board, met insiders die de business op hun duimpje kennen én digitale talenten van startups of techbedrijven, op die lastige vragen stelt, problemen snel boven water haalt en mogelijkheden identificeert om de business te ontwrichten.
- Zijn je mensen ‘gemachtigd’ om te handelen? In grote organisaties zijn er altijd genoeg redenen om niet iets nieuws te gaan doen, ook uit angst voor kannibalisatie en verandering. Daarom moeten degenen die aan digitale projecten werken empowerment hebben om te doen wat ze moeten doen.
- Werkt je IT met twee snelheden? Het is waarschijnlijk erg lastig, zo niet onmogelijk, om digitaal te transformeren met je bestaande IT-architectuur. Daar moet een apart, nieuw systeem voor worden gebouwd met razendsnelle, zeer wendbare customer-facing capaciteiten.
- Heb je een portfolio van initiatieven? Een digitale transformatie bestaat niet uit één enkele megaverrichting maar uit talloze initiatieven waarmee al experimenterend de overstap wordt gecreëerd. Laat duizend bloemen bloeien.