De gemiddelde ceo in Nederland heeft niet zo veel met social media. Niet meer dan ruim een kwart (28 procent) van de Nederlandse ceo's van aan de AEX en AMX genoteerde bedrijven, heeft een account op een van de onderzochte platformen. LinkedIn is het populairste platform onder ceo’s met een gebruik van 26 procent. Facebook , Hyves en Twitter worden nauwelijks ingezet door de top van het Nederlandse bedrijfsleven.
Dat boijkt uit onderzoek van MarketingMonday, dat de uitkomsten 'opvallend' noemt, zeker vergeleken met recent onderzoek door Forrester, waaruit blijkt dat 79 procent van de Nederlanders bij een of meerdere social-mediaplatformen is aangesloten.
MarketingMonday onderzocht in februari van dit jaar in welke mate ceo’s van grote Nederlandse bedrijven profiteren van de voordelen die social media voor directies te bieden hebben. Deze resultaten zijn vervolgens vergeleken met het gebruik van social media door Amerikaanse ceo’s. In Nederland werden de ceo’s en cfo’s van de aan AEX en AMX genoteerde bedrijven onder de loep genomen. In de Verenigde Staten werd gekeken naar de ceo's van de Fortune 100 en van de 100 snelst groeiende bedrijven volgens CNNMoney.com.
Enigszins tegen de verwachting in, blijkt de Nederlandse ceo een kleine voorsprong te hebben op zijn Amerikaanse collega. Met name LinkedIn wordt door de Nederlandse ceo vaker ingezet dan in de VS (respectievelijk 26 procent en 8 procent).
Het gebruik van de overige platformen is ongeveer gelijk. Slechts 6 procent van de Nederlandse ceo’s is actief op Facebook, tegenover 7 procent in de VS. Van Twitter maakt in Nederland 1 procent van de ceo's gebruik, tegenover 2 procent in de VS.
Download de Whitepaper: De Social CEO