Beloften niet nakomen en een slechte klantenservice zijn de grootste ergernissen van consumenten in contacten met bedrijven. Dat blijkt uit onderzoek van Preferenso.nl.
De top vijf van ergernissen ziet er zo uit:- Niet leveren wat is beloofd Het breken van een belofte staat voor klanten gelijk aan jokken. Ze geven aan teleurgesteld te zijn als ze niet de kwaliteit ontvangen die ze rederlijkerwijs hadden mogen verwachten.
- Slechte of onbereikbare klantenservice Klanten verwachten een goede en deskundige behandeling en ook vriendelijkheid van de klantenservice. Medewerkers van de klantenservice kunnen hun bedrijf of merk maken of breken met de manier waarop ze in contact staan met klanten.
- Onterecht geld afboeken of berekenen De ergernis is groot bij klanten die onterecht geld van hun rekening zien verdwijnen, terwijl ze niet langer klant zijn. Ook wanneer het bedrijf fouten maakt en daarna toch een rekening stuurt is een bron van onvrede. Veranderen van energiebedrijf kan voor onaangename verassingen zorgen.
- Agressieve verkoopmethoden Er zijn bedrijven die per telefoon proberen mensen over te halen klant te worden of veelvuldige mailings sturen of zelfs langs de deur gaan. De benadering is vaak agressief en komt onbetrouwbaar over.
- Onduidelijke, ondeskundige en onjuiste informatie Dit zorgt voor een onbetrouwbaar imago. Het predicaat ‘onbetrouwbaar’ is een zwaar stempel; het is moeilijk daarna het vertrouwen weer te herstellen.