Discussiëren, het is bijna een kunst op zich. En een nog grotere kunst is het om discussies naar je hand te zetten en uiteindelijk te winnen. Met een paar simpele moves zet je jezelf op voorsprong bij onenigheid. Het Britse HR-bureau The Mind Gym weet hoe je je opponenten het nakijken geeft.
Laat eerst de anderen aan het woordLuister, identificeer waarover het gaat (promotie krijgen, een deal sluiten) en stem daar een onweerlegbaar betoog op af.
Geef ze credits
Stel vragen die anderen naar jouw conclusie leiden. Wie verwerpt een idee waar hij zelf mee is komen aanzetten?
Blijf rustig
Focus op wat je opponenten zeggen in plaats van wat je op grond daarvan van ze vindt (‘wat een dombo’). Kalmeer jezelf door je af te vragen: wat wil ik bereiken en hoe kom ik daar?
Wees voorbereid
Schrijf alle vragen op die je betoog kan uitlokken, scherp je antwoorden aan en oefen je presentatie ervan.
Voorkom verwarring
De meeste mensen verwerpen nog liever een idee dan dat ze toegeven dat ze het niet snappen of ervan in de war raken. Deel je betoog op in hapklare brokken en licht ze glashelder toe. Maak het van A tot Z waterdicht.
Maak de klik
Wie een connectie voelt met een ander staat meer open voor zijn ideeën. Geef de klik een duwtje in de rug met je lichaamstaal: neem dezelfde houding aan, lach als de ander lacht.
Redeneer logisch
Van alle hier genoemde tactieken is logisch redeneren het effectiefst. Als je na een statement ‘want’ zegt, win je veel meer zieltjes. Onderbouw je argumenten met feiten en cijfers.
Word emotioneel
Werkt logica niet? Ga dan voor het sentiment. Onderstreep je betoog met de waarden en idealen van je opponent en schets een meeslepend plaatje van de toekomst die je voor ogen hebt.
Slijm
‘Ik weet dat jij van alle mensen die ik ken het best overweg zult kunnen met het nieuwe proces dat ik voorstel’. Maar overdrijf niet.
Gebruik je bondgenoten
Refereer aan iemand die veel respect geniet bij je opponenten. Hoe meer het erop lijkt dat je brede steun hebt, hoe moeilijker om je te negeren.
Geloof erin
Als jij dat al niet doet, waarom zij dan wél?
Bron: Management Today