Om u te helpen te focussen op belangrijke en urgente zaken, geeft Stuart Cross u zeven lessen die hij afgelopen jaar heeft geleerd. Deze lessen heeft hij geleerd van de best practices van zijn klanten in het afgelopen jaar. Welke lessen kunt u benutten om uzelf en uw bedrijf naar een hoger plan te tillen in 2011?
1. Sta open voor radicale alternatieven – je weet nooit wat je vindt
Een financieel adviesbureau maakte afgelopen jaar een degelijk driejarenplan. Degelijk, maar niet spectaculair. Toen we gingen nadenken over totaal andere strategieën, kwamen we tot oplossingen die een doorbraak kunnen realiseren voor het prestatieniveau. Het adviesbureau ging ze niet allemaal blind achterna, maar koos een paar ideeën en oplossingen die bij de bestaande plannen pasten.
2. Commitment begint met betrokkenheid
Afgelopen jaar was ik betrokken bij een bedrijf dat marktleider is op het gebied van bouw en renovatie van badkamers. Zij zochten een nieuwe groeistrategie. Hier waren meer dan vijftig managers bij betrokken. Eerlijk gezegd was ik vooraf nogal sceptisch om zoveel mensen te betrekken bij dit traject en ieder zijn zegje te laten zeggen. Maar mijn twijfels waren ongegrond. De energie en de sterke wil om tot het beste resultaat te komen bij deze managers was zeer groot. Veel groter dan ik meestal zie in bedrijven.
3. ‘Big wins’ zijn vaak beter dan ‘quick wins’
Als een ‘big win’ lastig is te realiseren, dan hebben uw concurrenten daar ook last van. Zoek toch naar grotere mogelijkheden om winst te maken, ook als dat een langere adem vraagt.
4. Gebruik uw bestaande activa om nieuwe groei te realiseren
Afgelopen jaar zocht een bedrijf in de gezondheidszorg nieuwe groeimogelijkheden. De meeste kansen lagen in het vinden van nieuwe manieren om bestaande activa en mogelijkheden uit te breiden en beter te benutten. Niet in kansen die totaal nieuwe investeringen vereisten.
5. Identificeer en focus op uw eerste doel
Te veel bedrijven hebben te veel doelstellingen. Dit maakt het moeilijk om prioriteiten te stellen en resources toe te kennen. Zo besloot een bedrijf in de retail dat hun topprioriteit was het aantal klanten te vergroten. Zij wisten dat als andere zaken gelijk bleven, een toename van het aantal klanten zou zorgen voor meer inkomsten en meer winst. Door hun eerste doelstelling te identificeren, hadden zij hun strategische doelen helder voor ogen en konden zij initiatieven ontplooien om deze ambities waar te maken.
6. Resultaten beginnen bij ‘accountability’
Het is verleidelijk voor CEO’s om doelen te stellen en dan eenvoudigweg te verwachten dat de hoog betaalde executives gaan leveren. Zo werkt het meestal niet. U zult ook instrumenten moeten geven om verantwoording een vaste plek te geven. Voor een grote retailer ontwikkelden wij een executive report op één pagina, waarop gefocust wordt op de resultaten. De maandelijkse rapportages werden zo niet gezien als een bureaucratische nachtmerrie en de CEO heeft snel inzicht in de vooruitgang.
7. Nieuwe ideeën ontstaan door er tijd voor te nemen
Waarschijnlijk besteedt u dagelijks de meeste tijd aan de lopende zaken en dingen die op u afkomen. Veel ideeën en innovaties ontstaan echter door even afstand te nemen. Maak eens een paar dagen uw agenda vrij om na te denken over de toekomst en ideeën te bedenken die zorgen voor succes. Â
Bron: Sigma.
Dit artikel is een verkorte versie van het Engelstalige artikel: ‘Best Practice Lessons From The Last 12 Months’ van Stuart Cross van Morgan Cross Consulting.