In de Journal of Marketing staat een onderzoek dat aantoont dat klanten die diensten en producten ontvangen van hogere kwaliteit en daarover een goed
In de Journal of Marketing staat een onderzoek dat aantoont dat klanten die diensten en producten ontvangen van hogere kwaliteit en daarover een goed gevoel hebben gekregen, daar meer voor willen betalen. Dit onderzoeksresultaat betekent volgens de onderzoekers dat bedrijven in principe een premiumprijs kunnen vragen voor hun product of dienst wanneer de klanttevredenheid hoog is. Ook zou in situaties waar met klanten die zeer tevreden zijn wordt onderhandeld over prijzen -denk aan maatwerkproducten of professionele dienstverlening- een hogere prijs kunnen worden gevraagd.Een andere onderzoeksbevinding is dat meting en verbetering van klanttevredenheid zou moeten worden gericht op tevredenheid over langere tijd en niet op transactiespecifieke tevredenheid. Dat komt omdat de tevredenheid die ontstaat op de lange termijn een relatief sterke drijfveer is voor de betalingsbereidheid. Zie ook: www.theacsi.org en www.tevredenheidsindex.nl.