In het State of Green Business Report bespreken de redacteuren van Greenbiz.com tien belangrijke trends in duurzaamheid in 2013.
1. Natuurlijke hulpbronnen ‘Natuurlijk kapitaal’ is geen holle frase meer na de VN Sustainability Conference in 2012 in Rio de Janeiro. In 2013 zien we de eerste voorzichtige praktische uitwerkingen van de onderliggende principes. 2. Duurzaamheid: een kwestie van risicobeperking Het klimaatprobleem in combinatie met de uitputting van natuurlijke hulpbronnen blijft risico nr. 1. Het besef breekt door dat dit gevolgen moet hebben voor hoe bedrijven opereren. Hoeveel ontwrichting en ongemak zal het publiek nog tolereren? 3. Verslaglegging raakt geïntegreerd We zien in 2013 een groeiende beweging naar geïntegreerde rapportage van de ondernemingsresultaten. Stuwende kracht achter Integrated Reporting (IR) is het International Integrated Reporting Council. 4. Sharing economy: delen is het nieuwe hebben De sharing economy, ook wel collaborative consumption genoemd, wordt gezien als een nieuw en levensvatbaar businessmodel. Een voorbeeld is het gezamelijk gebruik van de auto (snappcar.nl). 5. Lokale netwerken: tegenwicht voor globalisering In 2013 ontstond wereldwijd een groot aantal nonprofit-netwerken ter ondersteuning van de lokale economie en duurzame bedrijven die gebruikmaken van lokale hulpbronnen. 6. M2M: geen science fiction meer Er is een gestage opmars van machine-to-machine-communicatie. Het Internet of Things is een netwerk van met sensoren uitgeruste objecten, die met elkaar communiceren en zelfstandig beslissingen nemen. Duurzaam bouwen kan niet meer zonder M2M-oplossingen voor energie-efficiency. 7. App-crazy Duurzaamheid werd in 2013 meer nog dan voorgaande jaren ondersteund met application software. Deze duurzame apps helpen individuen, huishoudens en bedrijven hun CO2-voetafdruk te verkleinen. 8. Duurzaamheid geeft Return on Investment Duurzaamheidsthema’s worden door de financiële wereld meegenomen in investeringsbeslissingen en worden gezien als thema’s met een materiële uitwerking. Duurzame bedrijven zien hun initiatieven beloond in de prijs van hun aandelen en materiële steun van investeerders. 9. Koplopers kijken al verder De kopgroep van duurzame bedrijven die hun doelen bereikten, leunen niet achterover, maar gaan verder op de ingeslagen weg met nieuw en ambitieus beleid. 10. Minder CSO’s In 2013 werden minder Chief Sustainability Officers (CSO’s) benoemd. Dit kan zowel gunstig als ongunstig zijn. Naarmate duurzaamheid zich steviger nestelt in het DNA van ondernemingen, wordt het ook meer ‘de normale gang van zaken’. Maar als er leider is, wie bepaalt dan de koers? Bronnen: greenbiz.com, State of Green Business Report en Sigma. Leestips: