De wereld en maatschappij zijn in vele opzichten in transitie. Op veel plekken zijn grootschalige veranderingen nodig in ons denken, handelen en organiseren om tot een nieuwe, duurzamere werkelijkheid te komen. Of het nu gaat om sectoren rondom de zorg, bouw, energie of automatisering en technologie. Veel organisaties moeten radicaal veranderen, oftewel: transformeren. Dat gaat gepaard met een hoge mate van onzekerheid en veranderdruk. Hoe krijg je daar grip op?
Gehaast oplossingen zoeken
Veranderen wordt helaas nog te vaak gezien als het simpelweg implementeren van één of meerdere activiteiten. De teleurstelling is dan ook groot als het gewenste resultaat uitblijft of niet beklijft. Mensen in organisaties hebben de neiging gehaast naar oplossingen te zoeken zonder dat helder is welk probleem exact moet worden opgelost. Aangedragen (vaak eendimensionale) oplossingen zijn dan ook niet meer dan symptoombestrijding (de welbekende ‘pleister’) en de echte oorzaak van het probleem wordt niet, of onvoldoende weggenomen.
Succesvol veranderingen doorvoeren gaat niet vanzelf. Het is belangrijk de verandering te doordenken, gericht actie te ondernemen en (bij) te sturen op het gewenste resultaat door continu te evalueren en te leren. Met een scherp oog voor zowel ‘harde’ als ‘zachte’ elementen, immers: “Structure follows strategy”, maar óók “culture eats strategy for breakfast!”. Dit vraagt dat je als veranderaar (van bestuurder, manager tot organisatieadviseur) duidelijk voor ogen hebt waarom je wilt veranderen, wat daadwerkelijk aanpassingen behoeft en hoe je dit het beste kunt realiseren voordat je begint met het doorvoeren van veranderingen. Als je hier heel bewust mee omgaat ontstaat er veranderkracht om de organisatie en haar medewerkers beter te laten functioneren en daarmee de team-, afdelings- of organisatiedoelstellingen te realiseren.
Stellen diagnose met vijf vragen
Het stellen van een goede diagnose, voordat je tot actie overgaat is daarom essentieel. Met de volgende vijf vragen als basis:
- Is het (verander)verhaal duidelijk en aansprekend?
- Zijn wij ons bewust van alle consequenties?
- Worden mensen voldoende in staat gesteld verandering te realiseren en zijn middelen toereikend?
- Wordt het gewenste gedrag gestimuleerd door de kaders die er zijn?
- Is er een goed proces ingericht zodat op de verandering kan worden gestuurd?
Verandercanvas
Met het ‘VeranderCanvas’ wordt duidelijk dat doordacht veranderen breder is dan een project of programma uitvoeren. Het canvas helpt je veranderingen goed te doordenken, een diagnose te stellen om vervolgens gericht actie te ondernemen en te sturen op het gewenste resultaat. Want, zonder aanleiding geen verandering, zonder goede diagnose geen goed ontwerp, en zonder goed ontwerp geen gewenst resultaat!
- Wil je meer weten over de werking van het VeranderCanvas en hoe je tot de juiste veranderaanpak komt? Meld je dan aan voor de workshop VeranderCanvas tijdens de Masterclass Doordacht Veranderen van TEN HAVE Change Management op 6 juni in de business lounge van Stadion Galgenwaard, Utrecht.