Organisaties die succesvol verandertrajecten doorlopen, zijn duidelijk wendbaarder ingericht. Aldus het Wendbaarheidsonderzoek van Marketrespons in opdracht van Yacht, marktleider op het gebied van detachering en interim-management.
Volgens dit onderzoek dat elk kwartaal plaatsvindt, scoren organisaties die met succes hun koers veranderden aanzienlijk hoger op de factor wendbaarheid dan falende organisaties.- Ze kijken beter vooruit en weten vaker welke kennis ze over vijf jaar nodig hebben.
- Ze weten wat de komende vijf jaar de consequenties zijn van ontwikkelingen op de arbeidsmarkt.
- Ze beschikken over een strategisch HR-plan voor de komende drie tot vijf jaar.
- Ze scoren beter op het gebied van projectmanagement.
- Ze tonen inspirerend leiderschap, dat enthousiasmeert en de organisatievisie helder uitdraagt.
Uiterste houdbaarheidsdatum
Van de organisaties die hun koerswijziging zagen mislukken, is 62 procent van mening dat het topmanagement voor een bepaalde – en dus niet onbepaalde – periode benoemd moet worden. Volgens deze organisaties bestaat er dus wel degelijk voor leiders 'een uiterste houdbaarheidsdatum', vooral als het wat minder goed gaat. Zeker 80 procent van deze organisaties vindt bovendien dat een goede topmanager zelf dient te weten wat die datum is. Bijna 40 procent meent dat de organisatie fris blijft door regelmatig nieuw management van buitenaf aan te trekken.
Kijk ook op http://zbc.nu en change-management.com