Donderdag 31 januari vierde MVO Nederland zijn tienjarig bestaan. Het jubileum werd gevierd in aanwezigheid van koning Willem Alexander die met een klap op de rode knop Ambitie 2020 in gang zette. Ambitie 2020 is een platform dat een extra impuls moet geven aan bestaande mvo-initiatieven en dat nieuwe moet stimuleren.
Koning Willem Alexander ontving ook het eerste exemplaar van het rapport 'Ondernemen in de circulaire economie'. Dit boek biedt bedrijven 15 kpi's om het circulaire model in de eigen organisatie in te voeren. Overstappen op een circulaire economie levert Nederland ruim € 7 miljard per jaar en 50.000 banen op, blijkt uit onderzoek.Nederland: de supermarkt voor mvo
Ambitie 2020 moet in de woorden van MVO Nederland directeur Willem Lageweg van Nederland een wereldspeler maken op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Volgens Lageweg is MVO Nederland te zien als een supermarkt waarin alle mvo-zaken te krijgen zijn. Daarnaast zijn er 13 speciaalzaken die MVO Nederland daarbij ondersteunen, zoals de Groene Zaak, de Normaalste Zaak en DJ100. Een groot aantal bedrijven als ABN Amro, Alliander, ASN Bank, Corporate Facility Partners (CFP), Delta Lloyd, ManpowerGroup, NS, Randstad, Siemens en Triodos Bank werken samen met MVO Nederland. Een aantal van die bedrijven heeft aangegeven een voortrekkersrol op zich te willen nemen om Ambitie 2020 waar te maken.
Meervoudig Vernieuwend Ondernemen
Op het jublileumcongres legde Willem Lageweg uit dat mvo eigenlijk een nieuwe lading moet krijgen, namelijk: Meervoudig Vernieuwend Ondernemen. Om een duurzame wereld te creëren is vernieuwing op drie gebieden noodzakelijk: circulaire economie, inclusieve economie (passend werk voor iedereen) en nieuwe verdienmodellen. Lageweg gaf aan dat alleen door samenwerking resultaten kunnen worden geboekt. Ambitie 2020 is het platform waarop deze samenwerking gestalte moet krijgen.
Sociale coupés bij NS
Naast de presentatie van Willem Lageweg waren er ook plenaire presentaties van Meiny Prins, algemeen directeur van Priva (producent van duurzame klimaatbeheersing) en Tiemo Huges, directievoorzitter van de NS, een van de vier leading partners van MVO Nederland. Prins, zakenvrouw van het jaar 2009, gaf een visionair beeld van Nederland als ‘groenste stad van de wereld; . Zij heeft zich laten inspireren door de superdelta Shanghai en omgeving. In deze metropool die ernstig vervuild is, wordt volgens Prins gestreefd naar een schoner milieu. Ook wordt de corruptie aangepakt en wordt de trek van platteland naar stad afgeremd door het platteland aantrekkelijker voor werk en wonen te maken. Prins ziet een gelijkenis met Nederland dat eigenlijk ook één grote delta is en groener moet worden. Al wat daarvoor nodig is, is samenwerking tussen steden, burgers en bedrijven, tussen sectoren (bijvoorbeeld high tech en ICT) en vooral ook: bestuurlijke vernieuwing.
Huges van de NS wil het energieverbuik van de NS drastisch terugbrengen en ook hier geldt 2020 als jaar van de waarheid. NS dient dan klimaatneutraal te opereren. Maar er zijn ook andere ambities: zo overweegt de NS om sociale coupés in te voeren als tegenhanger van de stiltecoupés. Dit worden dan coupés waar ontmoetingen kunnen plaatsvinden en ideeën kunnen worden uitgewisseld. Ook streeft de spoorwegvervoerder naar zorgeloos reizen: goede aansluitingen tussen de verschillende vormen van openbaar vervoer en reizen met één OV-kaart met één systeem. Een flexcoupé voor flexwerkers, zoals voorgesteld door dagvoorzitter Rens de Jong, zit er voorlopig nog niet in! Verder wil de NS met zijn personeel een afspiegeling zijn van de Nederlandse samenleving met werk voor iedereen, ook mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt.
Verbeeldingskracht
Het plenaire programma kende ook een aantal pitches van bedrijven die zich duurzaam gedragen. Het publiek kon tijdens de pitches zijn mening geven middels een internettool op de mobiele telefoon. Een aantal bedrijven kwam terug in de parallelle sessies, waarin het publiek een belangrijke rol kreeg, en vragen kon stellen. Opvallend waren hierbij de sprekers van ManpowerGroup en Alliander. Beide zijn leading partner van MVO Nederland.
ManpowerGroup, bij monde van directeur Frits Scholte, gaf aan dat er een mismatch is tussen werkzoekenden en banen. Te vaak wordt er gekeken naar de zogenaamde ‘toptalenten', de 10% mensen die ergens in uitblinken. De ambitie van Manpower is om de talenten van mensen te verbinden met de juiste banen, ook al is er geen diploma of passende werkervaring. Maar hoe dat moet? Ook voor Manpower is dat nog een puzzel.
Tot slot gaf Koen Eising van netwerkbeheerder Alliander een belangrijke tip. Gebruik je verbeeldingskracht. Zelf heeft hij veel geleerd van het visualiseren van alle netwerken die er in Nederland zijn. In ons land zijn er nogal wat netwerken (energie, spoor, telefoon, kabel): als alle beheerders van die netwerken nu eens gaan werken aan minder energieverbruik en duurzamer materiaal, dat zou een omslag geven! Dit vat misschien de dag nog het beste samen: voor realisatie van Ambitie 2020 is naast samenwerking en het uitwisselen van kennis vooral ook verbeeldingskracht nodig.
Tekst: Mariët Ebbinge.
Leestips:
– Werken aan de Weconomy
– Zakendoen in de nieuwe economie.