De tegenwoordige samenleving verandert continu snel, waardoor het ook voor overheidsorganisaties niet eenvoudig is om voor te blijven lopen. Ze ontwikkelen zich dan wel, maar eigenlijk kan dit wel wat sneller. Om de overheid van morgen te creëren, is het verstandig om een adviesbureau gemeente in te schakelen. Deze partijen kunnen samenwerken als het gaat om de onderstaande strategische vraagstukken in het maatschappelijk domein.
Digitale transformatie
De digitalisering gaat alsmaar sneller, wat in het maatschappelijk domein veel kansen biedt. Zo resulteert dit in meer klant- en gebruikersvriendelijkheid, terwijl het ook leidt tot meer efficiëntie. Bovendien zorgt de snelle digitalisering van overheidsorganisaties en gemeentes in meer dynamiek en flexibiliteit. Deze doelen moeten in het oog gehouden worden, digitalisering moet namelijk geen doel op zich worden. Op het gebied van het vergroten van de toegankelijkheid voor Nederlanders is ook een rol weggelegd voor digitalisering. Tijdens de pandemie was dit snel nodig, wat veel instanties goed lukte. Zo werden rechtszaken bijvoorbeeld virtueel uitgevoerd, terwijl veel gemeentes ook gebruik maakten van een platform als Zoom om online bij elkaar te kunnen komen. Krijg hier meer informatie over hoe deze digitale transformatie beter uitgevoerd kan worden in het maatschappelijk domein.
Ketensamenwerking
De overheid is op het moment bezig met het zetten van forse stappen in de ketensamenwerking. Desondanks blijven er op dit gebied strategische vraagstukken in het maatschappelijk domein waar onder meer gemeentes mee aan de slag moeten. Hierbij kun je denken aan de energietransitie, wat nu de gasprijzen flink gestegen zijn nog belangrijker geworden is. Ook de schuldenproblematiek, dit heeft uiteraard met het volgende punt te maken, en de ondermijnende criminaliteit moet aangepakt worden. Deze vraagstukken kunnen echter alleen opgelost worden als alle relevante partijen betrokken zijn. Gemeentes moeten bijvoorbeeld met elkaar samenwerken op dit vlak, maar diverse overheidsorganisaties zullen ook zeker een partnerschap aan moeten gaan.
Data
Eerder hebben we het al gehad over digitalisering, wat leidt tot ontzettend veel data. Overheidsinstanties en gemeentes kunnen hier gebruik van maken om hun interne prestaties voorspelbaarder te maken, terwijl ze met deze informatie ook de dienstverlening aan de Nederlandse burgers kunnen stroomlijnen en personaliseren. Data kan als het gaat om strategische vraagstukken in het maatschappelijk domein bovendien een belangrijke rol spelen. Door de gegevens te analyseren kun je bijvoorbeeld vraagstukken valideren en echt doorgronden. Met data kan een strategisch vraagstuk dus objectief gemaakt worden door gebruik te maken van feiten in plaatsen van gevoelens.
Klantbehoefte
De gemeentes hebben veel klanten, denk aan burgers, ondernemers, inwoners, et cetera. Tegenwoordig verwacht iedereen hetzelfde niveau van dienstverlening als ze krijgen bij online verkopers. Desondanks zijn er ook klanten die moeite hebben met de digitale transformatie en daardoor liever een bezoek brengen aan het gemeentehuis. Als gemeente is het belangrijk om deze dienstverlening aan te blijven bieden, maar de stap naar online moet dus ook gemaakt worden. Bovendien moet er ingespeeld worden op de vraag van klanten om de dienstverlening persoonlijker te maken. De verandersnelheid moet daarom stijgen zodat gemeentes kunnen voldoen aan de klantbehoefte.