Het aantal succesbedrijven neemt in rap tempo toe, maar ze verdwijnen ook steeds sneller. Volgens Jonas Ridderstrale, een manageme
Het aantal succesbedrijven neemt in rap tempo toe, maar ze verdwijnen ook steeds sneller. Volgens Jonas Ridderstrale, een managementgoeroe uit Zweden, zijn deze veranderingen de enige constante in de steeds meer competitieve wereldeconomie. Daarom heeft het maken van toekomstplannen volgens hem steeds minder zin en kunnen strategische plannen zelfs een gevaar vormen voor de continuïteit.
Ridderstrale noemt Nokia als voorbeeld. Nokia hield vast aan de eigen strategie en reageerde niet op de komst van de touchscreen mobiele telefoon van Apple. Dit was slecht voor het bedrijf; het aandeel van Nokia zakte van 27 euro naar 1,50 euro en het bedrijf werd uiteindelijk overgenomen door Microsoft. ‘Organisaties moeten stoppen met het maken van uitgestippelde strategieën’, concludeert Ridderstrale.
Het is hierbij wel belangrijk dat bedrijven accepteren dat projecten kunnen mislukken. Ridderstrale raadt bedrijven aan om een ‘Major Fuck Up of the Year’-award in te voeren. Hiermee wordt namelijk een cultuur gecreëerd waarin trial and error wordt geaccepteerd. De managementgoeroe beseft dat dit nogal wat van bedrijven vraagt. ‘Maar er zit niet veel anders op. Een strategie volstaat niet meer’, besluit Ridderstrale.
Bron: ProfNews, gebaseerd op Managementteam.