Er wordt veel lippendienst bewezen aan creativiteit. Toch worden creatieve ideeën maar al te vaak prematuur afgeschoten. Zo geef je jouw ideeën meer kans.
Laten we even aannemen dat je scenarioschrijver bent. En dat een filmproducer je vraagt een revolutionair nieuwe, frisse, ‘andere’ synopsis te pitchen. En dan kom je met iets moois en wordt het meteen afgezwakt. Genre: ‘Die loner uit je verhaal is ijzersterk. Maar laten we hem wat vrienden geven.’ Of: ‘Je zet die midlifecrisis scherp neer. Maar als we een paar jaar jonger gaan zitten, hebben we meer castingopties. Denk Ryan Gosling.’ Zulke afzwakexcercities zie je over de hele creatieve linie, ook bij het pitchen van nieuwe producten of diensten.Afschieters
Wat hier speelt is vooral de angst om het voor de kiezen te krijgen als het mislukt. Daarom spelen beslissers uiteindelijk toch liever wat meer op safe. Ze gaan voor dingen waarvan ze weten dat ze werken: beproefde succesfactoren, meer aansluiting bij eerdere succesnummers. Waarom heeft niemand anders dit al gedaan als het echt zo fantastisch is, is dan een bedenking. Ook veel gehoord: ‘Persoonlijk snap ik je idee helemaal, maar ik vrees dat marketing/de klant/het publiek dit niet gaat trekken.’Bewapen je
Probeer de volgende keer eens een paar van deze strategieën:- Zoek het hogerop. Ga voor de hoogst mogelijke persoon op de besluitvormingsladder. Als je door drie of vier niveaus heen moet, is de kans groot dat iemand het onderweg af laat weten. Of: dat je idee onderweg zodanig wordt aangepast dat er weinig van overblijft.
- Vergelijk het met iets succesvols. Bijvoorbeeld, in de filmsfeer: ‘Het is een kruising tussen (blockbuster 1) en (kassucces 2).’ Maar breng het liever subtieler: ‘In de relatie tussen deze twee echoot de love story uit de Titanic na.’
- Maak de beslisser deelgenoot. Als de ander een kleine suggestie doet, ga er dan voor en gebruik termen als ‘wij’ en ‘onze’. Bijvoorbeeld: ‘Je hebt gelijk! Die hond moet een zwarte labrador worden, geen chihuahua. Ik snap je metafoor, die maakt ons verhaal nog sterker.’
- Anticipeer op tegenwerpingen. Pak ze op met de ‘sommige mensen’-strategie. Bijvoorbeeld: ‘Sommige mensen zouden kunnen denken dat dit niet aanslaat in conservatieve kringen. Maar zoals je waarschijnlijk weet is er op dit moment alom veel te doen over transgenders.’ Met ‘zoals je waarschijnlijk weet’ doe je twee dingen: suggereren dat de ander goed geïnformeerd is, en het minder waarschijnlijk maken dat hij tegensputtert.
- Stel gerust. Laat zo mogelijk zien dat andere commerciële partijen ook al op het onderwerp inzetten.
- Geef niet op. Misschien kun je een eerder afgeschoten project met een of twee van deze strategieën alsnog op de rails krijgen.