Autofabrikant Ford heeft problemen met het op peil houden van de kwaliteit, omdat de leveranciers de vraag niet aankunnen, zo zegt het bedrijf.
Volgens Hau Thai-Tang, Ford's VP Global Purchasing, hebben de toeleveranciers te weinig tijd om preventief onderhoud te doen aan hun eigen productie-installaties. De verwachting is dat de autoverkoop in 2014 met drie procent toeneemt, naar meer dan 16 miljoen stuks. Dat legt druk op de productie, die flink is opgevoerd. ‘Nu is het een volcontinu bedrijf, maar dat was wel eens anders. Toen het bedrijf nog niet volcontinu draaide, had je tijd om fouten of problemen op te lossen', zegt Thai-Tang.One-Ford-initiatief: lean-methodieken
Tussen 2004 en 2012 bracht Ford (en overigens ook andere autofabrikanten) de productie terug. Ford vertrouwde toen op het ‘One Ford-initiatief' waarmee lean-methodieken wereldwijd werden ingevoerd. Nu overweegt het bedrijf om ontwerpen zodanig aan te passen, dat sommige onderdelen hetzelfde zijn als in andere modellen die in de regio worden gebouwd. Zo zou het Ford-model in Zuid-Amerika iets kunnen worden aangepast om leverancierskosten te drukken, zodat bepaalde onderdelen ook gebruikt kunnen worden in de Ranger.
Twee kanten van kwaliteit
De definitie van kwaliteit volgens APICS Operations Management Body of Knowledge Framework heeft twee componenten.
Op de eerste plaats is er de ‘quality of conformance', de kwaliteit gedefinieerd door afwezigheid van defecten.
Op de tweede plaats is er ‘quality of design', de kwaliteit gemeten aan de hand van de klanttevredenheid van het product.
Toen Ford ervoor koos om het aantal fabrieken en leveranciers terug te dringen, werd alleen gekeken naar de ‘quality of design'. Hierdoor ontstonden fouten gerelateerd aan de ‘quality of conformance'. In het nieuwe plan van Ford, kan het bedrijf aan beide zijdes van de kwaliteitsmedaille aandacht besteden.
Subtiele verschillen
Ziet u de (subtiele) verschillen die ontstaan als u (delen van) de strategie wijzigt?
Stel uzelf deze vragen:
– Leidt hogere productie tot meer fouten?
– Hoe borgt u de kwaliteit wanneer de productie (fors) toeneemt?
– Kan uw bedrijf rekenschap afleggen voor zowel de ‘quality of conformance' als de quality of design'?
Bron: APICS.org
Leestip:
Grondslagen van inkoopmanagement door prof. dr. A.J. van Weele.