Waarom zit het publiek in de zaal? De belangrijkste vraag die je tijdens je voorbereiding moet stellen: What’s in it for them? Om hierachter te komen maak je een analyse van je (toekomstige) publiek. Wie zit daar en waarom zit deze persoon daar op dat moment? Wat weet je al, waar wil je nog achter komen?
De presentatie begint niet bij jou maar bij je publiek. Pas als zij openstaan voor jouw boodschap, komt je punt over.
Breng je publiek in kaart
Om echt gevoel te krijgen bij je publiek, beantwoord je de volgende vragen:
- Waarom is je publiek op jouw presentatie afgekomen?
- Moeten ze deze verplicht bijwonen of doen ze dit vrijwillig?
- Wat is de leeftijd van je publiek?
- Wat is hun (zakelijke en persoonlijke) achtergrond?
- Wat is het opleidingsniveau?
- Wat verandert er in hun leven als ze jouw presentatie gevolgd hebben?
- What’s in it for them?
Connectie krijgen
Het antwoord op deze vragen kan je in je hoofd beantwoorden, maar om echt connectie te krijgen met je publiek, kun je deze vormen eens proberen:
- Schrijf de antwoorden op de vragen op.
- Teken de antwoorden op de vragen uit.
- Ga in gesprek met iemand uit je publiek, voorafgaand aan je presentatie.
Maak een verdiepingsslag: kijk of je meer te weten kunt komen over opleiding, achtergrond of motivatie van je publiek. Hoe meer je je inleeft, hoe beter je boodschap zal overkomen.
Na het beantwoorden van bovenstaande vragen moet je nu in één zin kunnen formuleren: What’s in it for them?
In de praktijk
Het lijkt soms misschien voor de hand liggend: jij komt een goed idee pitchen voor een start-up in de fietswereld. Logisch dat iedereen die iets met deze business te maken heeft welkom is en geïnteresseerd kan zijn in jouw verhaal. Deels waar, maar ook binnen dit publiek kunnen grote verschillen bestaan waar jij je presentatie op mag of zelfs moet aanpassen. Denk eens aan:
- Investeerders. Als je kapitaal nodig hebt voor je start-up belicht je financiële zaken, winstperspectief en marktonderzoek.
- Afnemers. Jij wil millennials interesseren voor een fiets? Kom maar door met redenen waarom op de fiets stappen een geweldig alternatief is voor gemotoriseerd vervoer.
- Potentiële werknemers. Hoe motiveer je nieuw personeel om voor jouw fietsbedrijf te komen werken?
In dit simpele voorbeeld uit één branche heb je al drie totaal verschillende typen publiek voor je zitten. Zelfde branche, andere presentatie. Sla de stappen om je publiek in kaart te brengen dan ook niet over: beantwoord de vragen over je publiek nauwgezet. Je publiek weet of jij de energie erin hebt gestopt om hen te leren kennen en hier je presentatie op aan te passen.
Bron: Zelfverzekerd spreken