Wanneer organisaties aan de slag gaan met sociale innovatie, verbeteren niet alleen de bedrijfsresultaten. Ook de kwaliteit van arbeid gaat omhoog. Dat blijkt uit evaluatie van Europese subsidiegelden.
Onder sociale innovatie wordt verstaan het doorvoeren van vernieuwingen van de wijze waarop werk in organisaties is georganiseerd. Volgens het onderzoek, waarbij gekeken werd naar het rendement van diverse gesubsidieerde projecten, leidt sociale innovatie tot meer betrokkenheid van werknemers en meer afwisseling en verdieping in het werk, bijvoorbeeld na de introductie van taakroulatie. Ook blijkt sociale innovatie in redelijk sterke mate bij te dragen aan een beter beeld over de eigen organisatie bij de werknemers en een betere benutting van competenties en vaardigheden van medewerkers.Het Nieuwe Werken
Het onderzoek signaleert ook dat de aandacht voor sociale innovatie bij het bedrijfsleven buiten de topsectoren wat is weggezakt. Het vermoeden bestaat dat het achterliggende gedachtengoed nu voortleeft onder een wat andere vlag namelijk 'Het Nieuwe Werken' dat wordt ondersteund door de nieuwste ict.
Effecten Twitter
Enkele gevolgen van deze ontwikkelingen op ict-gebied, zoals het gebruik van social media, zijn recent door hersenonderzoekers van de Harvard University met mri-scans bestudeerd. Ze tonen aan dat als je met anderen informatie over jezelf deelt, de hersenen op dezelfde manier worden geprikkeld als eten, het krijgen van geld of het hebben van seks. Een ander onderzoek, van de Chicago University, toont aan dat Twitter moeilijker is te weerstaan dan sigaretten en alcohol. Ook Clay A. Johnson adviseert in zijn boek 'The Information Diet – A Case for Conscious Consumption' selectief om te gaan met hapklare brokken informatie op de digitale snelweg.
Conclusie: ict-ondersteunde sociale Innovatie: prima, maar blijf altijd baas in eigen brein.
Bronnen: penoactueel en frankwatching.com. Kijk ook op kennisbanksocialeinnovatie.nl.
Boekentips
– Sturing en ruimte. Een nieuw managementconcept gebaseerd op de filosofie van de paradox
– Sociale innovatie