Bij de keuze voor een nieuwe werkgever zijn de sfeer en cultuur van een organisatie het meest bepalend. Uit online onderzoek van Unique blijkt dat 48 procent van de Nederlandse (latent) werkzoekenden deze factoren het belangrijkst vindt. De inhoud van de functie en het takenpakket geeft voor 33 procent de doorslag.
Ruim 350 respondenten gaven in het onderzoek antwoord op de vraag: ‘Wat is voor jou doorslaggevend bij de keuze voor een nieuwe werkgever?’De factoren ‘salaris en andere arbeidsvoorwaarden’ en ‘imago en uitstraling’ zijn aanzienlijk minder van belang. Zo blijkt uit dit onderzoek dat slechts 16 procent van de respondenten salaris en andere arbeidsvoorwaarden het meest bepalend vinden. Imago en uitstraling van het bedrijf komen in verhouding als minst belangrijk naar voren met 3 procent van de stemmen.
”Omdat sfeer en cultuur heel belangrijke factoren zijn, heeft Unique de CultureScan ontwikkeld. Hiermee wordt de bedrijfscultuur op een objectieve manier in kaart gebracht. Voor kandidaten geldt eigenlijk hetzelfde principe. Kandidaten doen de MentalityTest, waarmee hun persoonlijkheid in kaart wordt gebracht. We kijken dus verder dan personeelsvraag, het cv en functieprofiel. Hierdoor zorgen we voor de optimale match, juist op lange termijn”, aldus Nicole Tollenaar van Unique.