Is het controlemechanisme een te grote last geworden voor de gezondheidszorg? En kan de zorg leren van online-schoenenwinkel Zappos?
In een artikel in M&O (maart/juni 2015) worden deze vragen beantwoord.
De gezondheidszorg wordt vaak voorgesteld als een systeem dat beteugeld moet worden. De zorg voor patiënten is niet altijd optimaal en de financiële lasten blijven maar stijgen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat een veelvoud aan controlemechanismen in de gezondheidszorg is ingebouwd, met als gevolg dat zorgverleners zich uitgebreid moeten verantwoorden tegenover zorgverzekeraars, kwaliteitsinstituten en de maatschappij. In dit artikel in M&O wordt de vraag opgeroepen of het controlemechanisme geen te grote last is geworden voor de gezondheidszorg. Soms zijn zorgverleners de helft van hun tijd kwijt met bewijzen dat zij in de andere helft van de tijd efficiënt en veilig werken. De controle is tijdrovend (en dus duur) en maakt dat minder handen beschikbaar zijn voor het primaire proces. De vraag is of de gezondheidszorg iets kan leren van Delevering happiness, het boek van Tony Hsieh. Diens online-schoenenwinkel Zappos is een commercieel succes dat gebaseerd is op een cultuur van vertrouwen met minimale controle. De gezondheidszorg kan efficiënter worden, wanneer gezocht wordt naar een optimale balans tussen controle en de vrijheid voor gezondheidwerkers hun aandacht op optimale patiëntenzorg te richten.
Het hele artikel van Maaike Pouwels, Jeanin van Hooft en Ad Bergsma in M&O, maart/juni 2015, is hieronder gratis te downloaden.