Als manager van een te verwezenlijken scale-up werk je nauw samen met het managementteam en de eigenaar van het groeibedrijf. De reis naar succes verloopt soms niet helemaal zoals het moet en misschien zelfs wel wat chaotisch. Uiteindelijk is en blijft het natuurlijk mensenwerk. Je bent als manager ook de schakel tussen de directeur-eigenaar en het personeel. Juist deze medewerkers hebben behoefte aan een zekere structuur en zijn niet altijd happig op verandering. Daar komt bij dat de rol van de manager niet altijd goed begrepen wordt. Hij is als spreekbuis van de eigenaar van de zaak onder andere belast met het overbrengen van instructies en het in goede banen leiden van het proces. En dat is soms ook de hete kolen uit het vuur halen.
Rockefeller
Veranderingen zijn er nodig als de onderneming de scale-up fase wil voltooien, zonder al te veel onnodige uitdagingen. Het inschakelen van professionals tijdens de scaling up is dan een must. Met haar expertise is de Scale Up Company de aangewezen organisatie als het gaat om de complexe materie rondom opschalen. Aan de hand van de implementatie van de ‘Rockefeller Habits’- methode wordt duurzame groei getriggerd. Het was managementgoeroe Verne Harnish die het leven van de uiterst steenrijke John. D. Rockefeller bestudeerde en met deze zakenman in gedachten tien belangrijke stappen ontwikkelde. Wat zijn deze tien stappen?
Blauwdruk van ieder groeibedrijf
- Een team dat op elkaar afgestemd is. Mensen die elkaar vertrouwen en de missie en visie van de onderneming met elkaar delen. Verschillende persoonlijkheden met elk hun eigen talenten en verantwoordelijkheden, resultaatgericht.
- Stel een doel voor de lange termijn en zorg ervoor dat iedereen op één lijn zit. Deel dat doel op in kleinere stukken en focus.
- Het ritme van geregeld overleg plegen. Vaste dagen in de maand met een vooraf bepaalde en vastgelegde frequentie. Stel ook maand- en kwartaaloverleg in. Eens per jaar een grote evaluatie en een terugblik op het jaar. Bij mooi weer een daily ‘huddle’, even wandelen en een kort overleg.
- Elke afdeling krijgt een verantwoordelijke die de gang van zaken en de doelstellingen in de gaten houdt binnen die afdeling. De vraag of alle expertise in huis is wordt zo snel beantwoord. Vanaf hier kan er dan bijgestuurd worden.
- Het krijgen van feedback van werknemers. Laat het personeel aan het woord en luister hiernaar.
- Klanten geven ook waardevolle feedback. Verzamel data van klanten en vergroot je marktkennis. De besluiten die je op basis van deze data maakt bedienen je klant nog beter.
- Blijf dicht bij de kernwaarden van het bedrijf, haar missie en visie. Beslissingen worden genomen met de strategie van de organisatie in gedachten.
- Alle medewerkers zijn bekend met de bedrijfsstrategie en weten welke koers er gevaren wordt.
- Alle medewerkers geven eerlijk aan of ze een goede week hebben gehad.
- Plannen en resultaten zichtbaar maken met score- en informatieborden. Hoe staat de organisatie er bij, worden de gestelde doelen behaald?