Kan bijna niet missen: Apple. En Google. Net als vorig jaar. Fortune vraagt elk jaar in samenwerking met Hay Group aan hoge managers, directeuren en (beurs)analisten welke grote internationale ondernemingen zij het meest bewonderen.
Apple gaat aan kop, net als vorig jaar. Gevolgd door Google, net als vorig jaar. Amazon stijgt van 7 naar 3. Nederland doet niet echt mee. Op Unilever na – op de 50e plaats – staan er geen Nederlandse bedrijven in de top 50. In de categorie ‘voedingsmiddelen’ staat Unilever net als vorig jaar op 3. Nestlé voert deze categorie aan. In de sector ‘uitzendwerk’ stijgt Randstad van 4 naar 3. In de sector ‘natuurlijke grondstoffen’ zakt AkzoNobel van 6 naar 8. In de sector ‘olieraffinage’ zakt Shell van 2 naar 3. In de sector ‘elektronica’ schuift Philips een plaatsje omhoog naar 6. In de sector ‘airlines’ zakt Air France-KLM van 5 naar 6.’s Werelds meest bewonderde ondernemingen
1. (1) Apple
2. (2) Google
3. (7) Amazon.com
4. (6) Coca-Cola
5. (12) IBM
6. (8) Fedex
7. (3) Berkshire Hathaway
8. (16) Starbucks
9. (5) Procter & Gamble
10. (4) Southwest Airlines
11. (10) McDonald’s
12. (17) Johnson & Johnson
13. (14) Walt Disney
14. (19) BMW
15. (13) General Electric
16. (20) American Express
17. (9) Microsoft
18. (15) 3M
19. (27) Caterpillar
20. (29) Costco Wholesale
21. (21) Nordstrom
22. (23) J.P. Morgan Chase
23. (18) Singapore Airlines
24. (11) Wal-Mart Stores
25. (22) Target
Bron: Fortune 19 maart 2012, vertaald door Management Trends.
Tip
Business Model Generatie. Een handboek voor visionairs, game changers en uitdagers.